Představujeme vám učebnici, která tvoří součást nové učebnicové sady Nová literatura 1 pro střední školy (1. díl) určené pro 1. ročník středních škol. Je vhodná pro všechny typy středních škol zakončených státní maturitou. Je zpracována podle Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání (vzdělávací oblast Estetické vzdělávání), Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Český jazyka a literatura – Literární komunikace) a aktuálního katalogu požadavků ke státní maturitě.
Učebnice obsahuje učivo literatury od nejstarších písemných památek po konec 18. století a je dělena chronologicky. Tvoří ji výkladové části k jednotlivým obdobím historie lidské společnosti a umění. Dohromady obsahuje učebnice šest tematických celků (z toho čtyři epochy): Úvod, Starověk, Středověk, Na předělu epoch, Novověk a Literárněvědný základ. Epocha se vždy skládá z jedné či dvou kapitol. V každé kapitole je věnován prostor dobovým autorům a jejich stěžejním dílům. Kromě životopisných údajů a zhodnocení autorovy tvorby je u vybraných autorů kladen důraz na rozbor jednoho jejich díla.
Hlavním cílem učebnicové sady je připravit žáky ke státní maturitě. Výběr autorů a jejich děl byl tedy přímo podřízen tomuto záměru. Nově jsou do učebnice zařazeny podrobné rozbory z děl, která se často objevují na školních seznamech literárních děl. Rozbor díla je přehledně strukturován a je opatřen definicemi literárněteoretických pojmů využívaných při interpretaci primárních textů. Pracovní sešit pak obsahuje konkrétní výňatky děl, kde žák aplikuje znalosti z učebnice. Od 1. dílu se tak u žáka rozvíjí porozumění textu a čtenářská gramotnost. Inovativním způsobem jsou také vytvářeny mezipředmětové vazby. Hlavní znaky literatury a její proměny v minulosti jsou vysvětlovány na pozadí společensko-historických změn, jež se udály v konkrétním období. Učebnice tedy má dějepisný i společenský přesah.
Literatura je představena nejen jako samostatný umělecký druh, ale také jako přirozená součást umění a projev lidské tvořivosti a fantazie.