Badatelská učebnice soudobých dějin je v naší zemi výraznou inovací, neboť vychází z konstruktivistického přístupu založeného na interpretaci pramenů a práci se zdroji, rozvíjí historickou gramotnost a slouží k tvořivé a badatelské práci. Nejde tedy o to naučit žáky historii přeříkávat, ale naučit je o minulosti přemýšlet: Proč se události dějí? Jaké mají dopady? Jak porozumnět lidem, kteří žili v minulosti?
Jsme hrdí, že tuto naši metodu považuje MŠMT za perspektivní a usiluje o její rozšíření. Zároveň jsme se stali se svou sadou badatelské učebnice, badatelského pracovního sešitu a příručky učitele s partnerem projektu Dějepis+, do něhož se do září 2021 zapojilo více než dvě stě pilotujících učitelů
Čím se badatelská učebnice liší od ostatních?
- Umožňuje žákům formovat jejich pohled na minulost, jejíž obrazy nás obklopují - v názvech ulic, v místech, kam jezdíme, v knihách i počítačových hrách.
- Tvořivé úkoly jsou založeny na interpretaci a analýze zdrojů - historických pramenů nebo odborných názorů.
- Díky hybriditě získají žáci prostřednictvím kódů přístup k zajímavým online cvičením z aplikace HistoryLab a k videím na Škole s nadhledem.