-
Co vše obnáší práce výchovného poradce? V čem se liší od práce řadového učitele? Co od výchovného poradce mohou čekat vedení školy, kolegové, žáci a jejich rodiče?
-
Co znamená, když se řekne poruchy chování, poruchy autistického spektra, poruchy učení, lehká mentální retardace apod.?
-
Jak komunikovat v roli poradce s klienty? Jak odlišit roli učitele a roli výchovného poradce?
-
Jak pomoci klientům, když každý přichází s jinou zakázkou?
-
Které zákony, vyhlášky a další prováděcí pokyny souvisejí s prací výchovného poradce a co říkají?
-
Jak vytvořit individuální vzdělávací plán? Co obnáší individuální výchovný plán?
-
Provádí výchovný poradce také diagnostiku? A jakou?
-
Kdo může nabídnout výchovnému poradci pomocnou ruku, když práce s klientem přesahuje jeho možnosti či kompetence? Kam klienty odkázat?
-
Jaké vzdělávání je pro výchovné poradce nezbytné? A které se může hodit?
Publikace odpovídá na všechny uvedené dotazy i mnohé další a snaží se být průvodcem a oporou výchovným poradcům základních i středních škol, kterých je v České republice v současné době dohromady více než šest tisíc. V každé musí působit výchovný poradce, některé mají i více než jednoho pracovníka na této pozici.
Třetí, rozšířené a aktualizované vydání nabízí informace o tématech, o nichž se v současné společnosti stále více diskutuje a mají své místo i ve školním prostředí (např. střídavá péče, stejnopohlavní rodiny), rozšiřuje informace o spolupracujících informacích (OSPOD), zcela nově je zpracováno téma kariérového vzdělávání a kariérového poradenství a samozřejmě jsou aktualizovány všechny údaje související s legislativou, která se ve vztahu k výchovnému poradenství od předchozího vydání významně proměnila.