Přijetím zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání) se poskytovatelé internetového obsahu, či alespoň někteří z nich, začali v praxi seznamovat s aplikací jednotlivých ustanovení zákona. Často se proto obraceli a obracejí na Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) o radu nebo o pomoc, proto SPIR založilo tzv. komisi samoregulátora, jejímž posláním je mimo jiné napomáhat bezproblémové aplikaci výše uvedeného zákona. Jedním z výsledků činnosti této komise je i publikace, kterou držíte v rukou.
Předkládaná kniha vznikla na základě potřeb trhu a je určena všem, kteří se ve své praxi potkávají s videovysíláním tzv. video on demand, zejména provozovatelům audiovizuálního vysílání, tvůrcům obsahu na internetu, mediazastupitelům, reklamním a mediálním agenturám a jejich právním zástupcům. Má za cíl vysvětlit text zákona a vyložit jím užívané pojmy a jednotlivé paragrafy tak, aby byly pochopitelné nejen pro právní specialisty ale i pro běžné provozovatele médií. Kromě standardního výkladu je materiál doplněn srovnáním jednotlivých zákonných norem v zahraničí. Ačkoliv audiovizuální mediální služba na vyžádání nemusí být šířena pouze prostřednictvím sítě internet, v praxi bude drtivá většina těchto služeb provozována právě na internetu. Proto se v této publikaci koncentrujeme především na tuto formu audiovizuálních služeb na vyžádání.