Existuje množství psychologických i pedagogických otázek, na které učitelka mateřské školy musí každý den nacházet praktické odpovědi. Reaguje na ně tak, jak jí je život přináší, s některými se vypořádává neustále, jiné nepřijdou na pořad dne za celý život.
Dobré je někdy odstoupit a vyslechnout názory někoho, kdo není zapojen do bezprostředního provozu školky, přesto je celý život spojen s osudy předškolních dětí. Navíc dospěl do věku, kdy život se sice jeví jako mnohem pestřejší než ten černobílý v dobách mládí, na druhé straně díky čtyřicetiletým intenzívním zkušenostem dětského psychologa mnohé věci vystupují do popředí jako zásadní pro vývoj dítěte, zatímco jiné se jeví jako zcela nepodstatné.
Knížka obsahuje 60 hesel věnovaných nejrůznějším tématům praxe učitelky v mateřské škole. A vedle zcela „přízemních“, jako jsou školní zralost nebo specifické poruchy učení, jsem se pokusil vypořádat i s únavou, „velkou rybou v malém rybníku“ nebo svědomím.