V říjnu proběhla v DK Knihcentrum Ostrava beseda a autogramiáda Václava Klause ml. u příležitosti vydání knihy Pondělní komentáře aneb Pravda psaná s láskou. Každý týden, již více než 2 roky, píše Václav Klaus ml. své břitké komentáře na novinky.cz. Netýkají se jenom školství, ale především nestárnou v čase. Není to "pěna dní".
Petr Nárožný napsal o knize následující: „Tahle kniha se poctivě snaží demaskovat úplně novou moderní totalitu, která už delší dobu, pro mnohé bohužel nepozorovaně, přichází nejen k nám, ale do celé staré Evropy. Tentokráte má masku hodné a starostlivé mladé paní, která nechce nic jiného, než dobro pro nás pro všechny. A má-li to být sociálně spravedlivé, musí to dobro být pro všechny stejné. Jaké to bude dobro a hlavně, co bude s těmi, co ho nechtějí, to rozhodne ta hodná paní. Ale ne hned, až později. A já dodávám, že to už bude pozdě. To už totiž ta hodná mladá paní odloží masku a ukáže se, že je to zase ta zlá, krutá stařena, která v Evropě už dvakrát byla. A vždycky převlečená za něco jiného. Moc bych si přál, abych neměl pravdu.“Mgr. Václav Klaus, absolvent Přírodovědecké fakulty UK, přes 15 let úspěšně vedl gymnázium a poté síť škol PORG. Středoškolský profesor matematiky, autor mnoha odborných článků a dvou učebnic (Matematika pro trojkaře, aneb maturita v kapse; 2013 a Matematika pro páťáky aneb Neboj se počítat!), zakladatel Asociace aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole. Ženatý, 4 děti. Člen expertního týmu předsedy ODS pro školství (2014).
Nestýská se vám po škole?
Upřímně, ze začátku to byl nezvyk, člověk chodí v 7 ráno do práce, má 150 zaměstnanců a nějak funguje. Ale když teď sleduju ten vývoj ve školství, říkám si, že je skvělé, že už nemusím tyto věci řešit. Teď se věnuji spíše psaní knížek a ježdění po besedách a celkem dobře jsem si na to zvyknul.
Mají v zahraničí něco, co bychom si mohli vypůjčit a máme my naopak něco, co bychom si měli zachovat?
Školství je hodně národní. Výuka jazyka, naše metodika. Žádná jiná země na světě nemá základní umělecké školy, což je u nás relativně dobrá tradice. Já moc na to ohlížení na zahraničí nejsem. Kam bychom se mohli podívat? České školství je málo důsledné, tady se nic neměří, nic nekontroluje. Američani jsou důslednější, těch testů je více, vyhodnocuje se to. Druhá věc je pak konkurence. Ve světě je normální pracovat a ne čerpat. Máme 0,9 uchazeče na jedno místo na vysoké škole, ale na univerzitě v Pekingu to bylo loni 1200 na jedno místo. Pak ti lidé více dřou a následně vidíme ty výsledky i v hospodářství.
Jaká je u nás efektivita investovaných peněz do vzdělávání? Jdou peníze do správných rukou?
Ne. Platíme 140 miliard korun ročně, abychom udrželi školství v chodu. To je 50 tisíc na dítě. Kolik z toho ta paní učitelka má? Školství dělají lidi, to je to hlavní.
Co říkáte postojům některých rodičů vůči svým dětem, když si rodiče chodí stěžovat na učitele?
To souvisí s celou tou atmosférou. Děti vědí, že se po nich moc nechce, není tam žádný tlak, všichni půjdou na střední a rodiče tomu pomáhají. Pro mě byla vždy oáza, když jsem přijel do školy do Ostravy. Čím více na východ, tím lepší to je.
Jaký máte názor na kariérní systém učitelů?
Od toho jsou ředitelé škol, aby hodnotili své učitele. Osvícený ministr školství to škrtne za odpoledne.
Co si myslíte o matematice v našem školství?
Obecně je matematika důležitá. Mně se to špatně říká, já jsem středoškolský profesor matematiky a vydal jsem dvě knihy matematiky. Je to jeden ze tří hlavních předmětů a měl by být co nejdříve povinným předmětem u maturity.
Jaké zastáváte názory na EU a současnou migrační krizi?
Já jsem pro to nehlasoval za Špidly a poslední léta mě nepřesvědčila, že by to byla chyba. Co se týká uprchlíků, tak si nemyslím, že by nás měly nějak obohatit dva milióny migrantů.