Katedrála v Chartres nám nabízí nejautentičtější dojem o tom, jak v době vrcholného středověku vypadala a působila francouzská gotická katedrála. Jako zázrakem se jí vyhnuly všechny pohromy a války, takže dnes můžeme plně obdivovat její vznosnou architekturu i unikátně zachovalý soubor soch a sklomaleb.
Sochaře Rodina a malíře Kupku, dva zakladatele moderního umění, fascinovala chartreská katedrála jako výraz neobyčejného uměleckého mistrovství a technického umu. Kdysi k ní směřovaly davy věřících kvůli relikviáři obsahujícímu šat, ve kterém Panna Marie porodila Krista, moderní poutníky sem láká slavný labyrint a jeho údajně magické působení.
Kniha historika umění Petra Kováče obsahuje rozsáhlý soubor fotografií, které byly většinou pořízeny po nedávném restaurování architektury, soch i sklomaleb chartreské katedrály. Kováčův text kombinuje uměleckohistorický pohled s literaturou faktu a je soustředěn na široce pojatou kulturní historii středověku.
Hlavní esej doplňují studie renomovaných odborníků z Austrálie, Francie, Německa, Polska, Švýcarska a USA. Součástí knihy je také obsáhlá antologie názorů středověkých teologů na gotickou architekturu a výtvarné umění.