BLACK FRIDAY = čtení a zábava od 39 Kč

Lukáš Musil: Letadla jsou již dlouhou dobu nejbezpečnějšími dopravními prostředky

archiv revue
Letecké dopravě se Lukáš Musil věnuje více než 20 let, je nejen jeho profesí, ale také celoživotním koníčkem.
Kdy jste se začal zajímat o letadla?
O letadla jsem se začal podrobněji zajímat zhruba ve čtrnácti letech. V současnosti pracuji jako obchodní zástupce pro několik leteckých společností v oblasti letecké dopravy nákladu, a to jak v osobních, tak v nákladních letadlech. Mám na starosti český trh, náklady ale posíláme po celém světě. V minulosti jsem pracoval i přímo u nákladních letadel na ploše pražského letiště.

Jak dlouho vám trvala práce na Encyklopedii dopravních letadel?
Bezprostřední práce na knize trvala zhruba 3 roky. Pro knižní vydání encyklopedie jsem ale použil také informace z internetových stránek o letecké dopravě ww.czechairliners.net, které provozuji již od roku 2003.

Co všechno v ní čtenáři najdou? Je určená pouze fanouškům letadel nebo zaujme i ostatní čtenáře?
V Encyklopedii dopravních letadel najdou čtenáři celkem 174 kapitol o konkrétních typech dopravních letadel, která více či méně ovlivnila historii dopravního letectví. Letadla jsou řazena abecedně, takže se v knize snadno hledá. Text je doplněn řadou často unikátních fotografií, tabulkami s technickými specifikacemi, slovníčkem odborných pojmů, ale i zajímavostmi z historie dopravního letectví. Kniha je psána populárně naučnou formou a troufám si říci, že si v ní každý najde to své. Ocení ji nejen fandové do letecké dopravy, ale i laici, kteří se v problematice tolik neorientují.

V těchto dnech přichází na trh vaše druhá kniha s názvem Letecké katastrofy a jejich vyšetřování. Proč právě toto téma?
Toto téma veřejnost vždy velmi zajímalo a zájem se ještě zvýšil po uvedení televizních seriálů před několika lety. Mým záměrem bylo objasnit čtenářům příčiny vybraných leteckých katastrof, popsat práci vyšetřovatelů a závěry ke kterým došli a v neposlední řadě také opatření, která byla následně přijata pro zvýšení bezpečnosti v letecké dopravě. To vše čtivou, populárně naučnou formou. Domnívám se, že velkým plusem této publikace jsou textové přepisy záznamů hovorů v pilotní kabině v posledních okamžicích letu, které čtenáře, tak říkajíc, vtáhnou do děje. A hlavně, žádná podobná souhrnná publikace o leteckých katastrofách u nás dosud nevyšla.

Co byste poradil těm, kteří se bojí létat, aby tento strach odbourali?
Letadla jsou již dlouhou dobu nejbezpečnějšími dopravními prostředky. Technické,bezpečnostní, ale i výcvikové standardy jsou v západním světě na velmi vysoké úrovni. Když to přeženu, máte mnohem větší šanci, že zahynete při autonehodě nebo vlakovém neštěstí, než že se stanete obětí letecké katastrofy. Strach je ovšem iracionální, člověku, který se bojí létat, toto těžko vysvětlíte. Osobně jsem nikdy strachem z létání netrpěl, a tak se mi těžko radí. Možná bych ale doporučil se během letu nějak odreagovat a na let samotný se příliš nesoustředit. Dnešní moderní letadla nabízejí neuvěřitelné možnosti. Můžete se dívat na filmy, hrát hry, pracovat s chytrým telefonem či tabletem (během letu je používání elektronických zařízení povoleno, výjimkou je pouze fáze vzletu a přistání). A pokud se vám podaří alespoň na chvíli usnout, je to vůbec nejlepší. Věřte, že i když se Vám v kabině cestujících zdá, že stroj provádí nebezpečné manévry (například se zhoupne nebo prudčeji zatočí), má to, s největší pravděpodobností, do situace ohrožující váš život hodně daleko.

Jaké jsou aktuální trendy v letecké dopravě, na co se můžeme v nejbližšíchletech těšit?
Aktuálním trendem je zejména zlepšování ekonomiky provozu. Vyvíjejí se stále nové varianty leteckých motorů, které mají nižší spotřebu paliva. Letadla se také díky použití nových materiálů stávají lehčími a unesou tak více cestujících a nákladu. Týká se to ovšem především letadel s kapacitou do 400 cestujících. Na nové velkokapacitní letouny, podobných typů, jako jsou Boeing 747 nebo Airbus A380, se v nejbližší době určitě těšit nemůžeme. Zajímavé bude sledovat vývoj dopravních letadel v Rusku a Číně. Tyto země mají ambice vyrovnat se svým západním protějškům. Pravděpodobně je ale čeká ještě dlouhá cesta.

Text: Kateřina Žídková
Foto: Aleš Vejvoda
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština
Letecké katastrofy a jejich vyšetřování
Čeština

Letecké katastrofy a jejich vyšetřování

5.0 1
399 327
IHNED odesíláme
Čeština

Encyklopedie dopravních letadel

0.0 0
599 491
Vyprodáno
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –