Thriller soupeřící s těmi nejlepšími – Jo Nesbøem, Henningem Mankellem a Stiegem Larssonem!
(Euro Crime)
Nejžhavější novinka skandinávské krimi – duo Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt! Raketový start dvojice autorů má na svědomí román Temná tajemství z roku 2010. S psychologem Sebastianem Bergmanem, arogantním a narcistickým sukničkářem s osobním traumatem v hlavní roli, si Hjorth s Rosenfeldtem přichystali okamžitý úspěch.
Jak jste přišli na hlavního hrdinu Sebastiana Bergmana?
Chtěli jsme vytvořit opravdu otravného, arogantního antihrdinu. Takovou postavu, která vás nejdřív štve, ale až oceníte její fenomenální inteligenci a skutečnost, že je nejlepší ve svém oboru, nemůžete si pomoct, ale začnete ji mít rádi. Osoba, u níž jsme nakonec skončili, je Sebastian Bergman, psycholog, který je závislý na sexu a má problémy s autoritami.
Román je originální v tom, že případ vyšetřuje psycholog. Proč hra
je inspektor až vedlejší roli?
je inspektor až vedlejší roli?
Protože krimi romány jsou plné policejních inspektorů. Chtěli jsme něco jiného a zaujalo nás psát o někom, kdo vyřeší zločiny bez uniformy, odznaku a zbraně. Přitahovala nás myšlenka neozbrojeného hrdiny, osoby, která musí důvěřovat svému intelektu a vlastnímu know-how i v těch nejextrémnějších situacích. Zároveň jsme zlo chtěli pozorovat očima psychologa, který analyzuje, místo aby soudil. Zkráceně: řešitel zločinu, který není od policie, nám dává lepší šanci porozumět motivům a osobám za zločinem.
Jaký je největší rozdíl mezi psaním románu a scénáře?
Ve filmu a televizi je mnohé poháněno dialogy a scénou. V knize máte přístup k vnitřnímu hlasu, díky kterému je zase jednodušší posouvat perspektivu, čas a prostor, a tak ve vyprávění vytvořit jiný druh dynamiky.
Čtete hodně kriminálních románů?
Michael čte hodně krimi románů, Hans ne. Oba jsme mnohem více ovlivněni televizí a jejími kriminálními seriály. Protože za sebou máme téměř dvacet let psaní scénářů, většinou krimi, vyprávění příběhu, udržení tempa a vývoj postav pro nás nejsou ničím novým. Kniha pouze potřebuje více slov.
Máte nějakou vlastní teorii ohledně úspěchu skandinávského krimi?
Myslíme si, že je to nejspíš temnotou postav a příběhů ze Skandinávie, které, jak to tak vypadá, čtenáře opravdu zajímají. Možná je to proto, že se dlouhou dobu okolnímu světu naše společnost zdála dokonalá, a pak se objeví všechny tyto knihy a říkají něco úplně jiného.
Rozhovor zprostředkovalo nakladatelství Host