Fotografie (nejen ta digitální) nevzniká ve fotoaparátu, její původ je v myšlence fotografa. To je základ přístupu Michaela Freemana k fotografování, který prezentuje ve své nové knize. Hned v úvodu je citát Helmuta Newtona: "Všechno je automatické. Musím jen zmáčknout tlačítko. Tenhle fotoaparát si koupí každý amatér. [Odmlčí se a ukáže si prstem na hlavu] Všechno je to tady."
Kniha Myslete jako fotograf volně navazuje na bestsellerové publikace Očima fotografa a Perfektní expozice, a podobně jako v obou předchozích, i zde se jedná o skvěle dávkovanou kombinaci teorie, autorových úvah a především jeho výborně vybraných ukázkových a doprovodných fotografií. Kniha je členěna do tří částí: Záměr, Styl a Postup, tedy od ujasnění si toho, co a proč je předmětem či objektem fotografie, čím by měl být divák zaujat a jak by na něj měl snímek působit, přes využití různých stylů, trendů a módních vln až po budování vlastního osobitého fotografického přístupu. Závěrečná část, Postup, se zabývá způsobem a technikami řešení problémů, se kterými se fotograf při realizaci svého záměru setkává. Neřeší se zde otázka expozice nebo základy kompozice, ale postupy, jak vylepšovat snímek, jak vnímat fotografovanou scénu, jak předvídat i jak využívat nečekané příležitosti.
Knížka je určena všem úrovním fotografů, od začátečníků až po pokročilé. Je současně zasvěceným průvodcem historií fotografie i praktickým návodem. A pokud čtenáře nic z toho neosloví - je také plná působivých autorových fotografií, které stojí za to prohlédnout si pro inspiraci.