Představujeme vám učebnici, která tvoří součást učebnicové sady Nová literatura 2 pro střední školy (2. díl) určené pro 2. ročník středních škol.
Učebnicová sada je vhodná pro všechny obory středních škol zakončené státní maturitní zkouškou. Sada se opět skládá z učebnice, pracovního sešitu a průvodce pro učitele. Doplňující materiál, dostupný na webových stránkách nakladatelství, tvoří audio nahrávky z vybraných děl světové i české literatury a didaktické testy ověřující zvládnutí učiva z učebnice.
Výběr konkrétních autorů a jejich děl vychází z platných rámcově vzdělávacích programů, aktuálního katalogu požadavků ke státní maturitě, ale zohledňuje také školní seznamy literárních děl k maturitní zkoušce a preference žáků při výběru vlastní četby. Učebnice obsahuje učivo literatury z období od přelomu 18. a 19. století až po začátek 20. století. V chronologickém sledu seznamuje žáky s vývojem světové a české literatury, a to v rámci 4 celků (Přelom 18. a 19. století, První polovina 19. století, Druhá polovina 19. století, Přelom 19. a 20. století) tvořených jednou či dvěma samostatnými kapitolami.
Učebnice obsahuje výkladové části k jednotlivým obdobím historie lidské společnosti a umění, v rámci jednotlivých kapitol je poté věnován prostor především dobovým autorům a jejich stěžejním dílům.
U vybraných autorů naleznete podrobný rozbor významného díla. Výklad o autorech a jejich dílech doplňují boční rámečky zaměřené na rozšiřující informace - zajímavosti, další historické, kulturní, umělecké, společenské či jiné souvislosti, ale především definice literárně teoretických pojmů využívaných při interpretaci primárních textů. Znalosti literárně teoretické terminologie žáci využijí při interpretaci děl, a to nejen při práci s pracovním sešitem, ale především u maturitní zkoušky.
K hlavním cílům učebnicové sady Nová literatura 2 patří - v návaznosti na 1. díl - příprava žáků ke státní maturitě, rozvíjení porozumění textu, čtenářské gramotnosti, schopnosti interpretovat literární dílo, dále také vytváření mezipředmětových vazeb či výuka v souvislostech.