Publikace seznamuje čtenáře se vztahem očních pohybů a čtení s přihlédnutím k jeho specifické poruše, dyslexii. Práce je určena pro studenty pedagogických, filozofických a lékařských fakult, pro pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, případně pro výchovné poradce na školách základních či středních. Teoretická část podává nejprve stručný přehled očních pohybů, jejich druhů a různých funkcí, jež plní. Poté se zabývá očními pohyby u normálního, nedyslektického čtenáře. Nakonec přistupuje k charakteristice očních pohybů u dyslektiků, tak jak byly v průběhu výzkumu prozkoumány.V empirické části se čtenář seznámí s výzkumným projektem a doví se, jak vypadá jedno z možných zařízení pro registraci očních pohybů, jak se s ním pracuje, jaké úlohy se používají, jak se získávají data či záznamy očních pohybů a jak se zpracovávají a interpretují. Cílem studie je odhalovat správné metody identifikace dyslektika a na základě včasné diagnostiky dyslexie zahájit účinné léčení.