Lokomotivní řada 556.0 představovala v našem lokomotivním hospodářství jednu z nejmohutnějších, nejspolehlivějších a nejzastoupenějších lokomotivních řad. Při výrobě se uplatily mnohaleté zkušenosti v konstrukci parních lokomotiv, které sahají až do roku 1919, kdy byla vyrobena první parní lokomotiva řady 556.0. Nepyšnila se žádnými technickými špičkovými prvky, ale byla jedinečnou vyvážeností osvědčených a v provozu vyhovujících prvků. Svými provozními výkony, velkou přechodností a konstrukční jednoduchostí byla tak úspěšná, že se jich během sedmi let vyrobilo celkem 510. Bez zásadních konstrukčních změn se stala nejpočetnější řadou parních lokomotiv u ČSD. Konstruktéři této úspěšné lokomotivní řady vycházeli z osvědčených prvků řady 555.0, ze které byl převzat pojezd. Z lokomotivní řady 475.1 převzali, až na některé detaily, lokomotivní kotel. Důvodem vývoje řady 556.0 byly stále se zvyšující nároky na přepravu po II. světové válce, na vozbu vlaků, kde svým výkonem již řada 534.0 nepostačovala.
Kniha se nejprve zabývá stručnou historií Škodových závodů, zahájením výroby a celkovým popisem lokomotivní řady. V kapitole o provozním nasazení těchto lokomotiv se zmiňuje o těžkotonážním hnutí, o některých úpravách během provozu, a také o mimořádných výkonech v nákladní dopravě. Další z kapitol se věnují systému údržby a oprav, muzejnímu provozu i modelům parní lokomotivy řady 556.0.
Najdete zde celkový přehled vyrobených lokomotiv i upravených pro vytápění, a také přehlednou tabulku výroby lokomotiv a tendrů. Nechybí kapitola o nehodách, kterých se lokomotivy řady 556.0 účastnily, a spousta unikátních fotografií včetně typového náčrtku. Objevte spolu s námi kouzlo a historii jedné z nejikoničtějších parních lokomotiv.