Tip na dárek: KÁVOVÁ EDICE PRO KNIHOMOLY – sleva 20 % jen do 22.11.

Pavel Prachař: „Naším hlavním cílem je, aby se naše hry hrály opakovaně a lidem dlouhodobě přinášely radost.“

archiv revue
Povídali jsme si s manažerem výroby a propagace vydavatelství MINDOK.
Jak vznikla společnost MINDOK?
Vydavatelství bylo založeno v roce 2007. Kromě mojí osoby se na tom podílel především pan Jaromír Kovařík. Ten je zakladatelem a dodnes majitelem firmy. Historie vydávání her, na kterých se podílíme, je ale ještě delší. Pan Kovařík byl původně jedním ze dvou zakladatelů a majitelů firmy Albi. Byl také jedním z vůbec prvních lidí, kteří na český trh přinesli moderní společenské hry jako takové. Již kolem roku 2000 k nám začal dovážet první moderní hry, právě ještě pod hlavičkou Albi. Tuto svou dlouholetou vášeň poté přenesl pod křídla vydavatelství MINDOK, kde se dále rozvíjí už více než 15 let.

Jakým vývojem si firma prošla od svého založení? A kolik vydaných her už má na svém kontě?
Firma se od začátku rozvíjela spíše pozvolna, v průběhu let nedošlo k žádným zásadním zlomům. Důležité momenty přicházely spíše ve spojení s jednotlivými hrami, které se staly našimi dlouhodobými bestsellery. Každá taková značka pro firmu samozřejmě znamená větší podíl na trhu a více možností dalšího rozvoje. Zásadním momentem zde byl například začátek prodeje značky Smart Games, která pro nás znamenala zajímavý nárůst celkových prodejů. Dnes máme na kontě již více než 500 vydaných her, pokud do tohoto množství započítáme všechna rozšíření a různé varianty oblíbených značek.

Které hry patří k nejprodávanějším?
Snažíme se co nejvíce věnovat všem produktům, které přineseme na český trh, některé značky ale samozřejmě vyčnívají. Je to jak již zmíněná řada her Smart Games, tak další důležité značky, které jsme v průběhu let v češtině přinesli. Již od začátku naší existence je to legendární značka Carcassonne, k ní se postupně přidávaly další. Z dřívější doby by si zasloužila zmínit oblíbená řada detektivních her Černé historky. V roce 2015 se do celého světa prosadila původní česká hra Krycí jména. V poslední době patří mezi nejprodávanější řada vědomostních her Desítka, která vyšla v několika variantách, například i ve spojení se značkou Harry Potter. Dále by bylo možné zmínit hry Na křídlech, Bananagrams, ale i mnohé další.

Podle čeho vybíráte hry, které vydáte?
Právě tento proces je hlavním klíčem k tomu, co děláme. Vzorky mnoha her, které se k nám dostanou ze zahraničí, pečlivě testujeme a opakovaně hrajeme. Právě a jenom to, že si hru opravdu zahrajeme, nám nejlépe prozradí, jak na ni potom budou reagovat koneční zákazníci, tedy hráči. Reálné hraní hry podle nás rozhodně není možné nahradit jen přečtením pravidel, nebo hraním hry v online prostředí. Naším hlavním cílem je, aby se naše hry hrály opakovaně a lidem dlouhodobě přinášely radost. Nechceme tedy vydat takovou hru, kterou si koupíte, jednou zahrajete a poté skončí zavřená někde ve skříni. Naopak si stojíme za tím, že se k našim hrám hráči znovu a znovu rádi vracejí. Příjemnému zážitku ze hry samozřejmě také pomáhá kvalitní, přesný a zajímavý překlad původních textů. To je další část procesu vydání hry, na kterou se hodně soustředíme.

Čím pomáháte zákazníkovi při výběru hry?
Tady se troufám říci, že velmi důležitým prvkem při výběru her ze strany zákazníků je již samotné logo MINDOK. Za těch 15 let se nám podařilo zákazníkům dokázat, že s naší hrou se prostě nespletete. Moderní společenské hry jako takové jsou velmi vizuální nebo až fyzické. Jednoznačně nejlepší je, pokud si hru při výběru můžete přímo zahrát, nebo si ji aspoň vzít do ruky a seznámit se s ní tímto způsobem. To lze těžko nahradit. Takže ano, snažíme se hry předem stahovat pomocí videí a různých dalších způsobů, ale za nejlepší způsob výběru hry považujeme to, pokud zákazníkům umožníme si je přímo zahrát. Proto téměř každý víkend jezdíme na různé výstavy, veletrhy, festivaly a podobné akce, kde se snažíme naše hry co nejvíce lidem ukázat.

Máte nějaký marketingový kanál, který nejvíce oslovuje vaše zákazníky?
Není jednoduché najít dnes takový kanál, který by oslovil opravdu všechny. Proto se snažíme kombinovat více různých kanálů tak, abychom mířili k co nejširšímu okruhu zákazníků. Zásadním komunikačním kanálem pro nás stále zůstává náš profil na síti Facebook. V poslední době zažíváme příjemný nárůst zájmu o naše newslettery. Jak bylo zmíněno výše, že naše hry jsou opravdu vizuálními produkty, neobejdeme se ani bez profilu na síti YouTube. Tam ukazujeme, co se nachází uvnitř jednotlivých krabic, vysvětlujeme pravidla her a také pravidelně odpovídáme na otázky našich zákazníků. Kromě toho v online prostoru využíváme i další místa, například profil na síti Instagram nebo B2B systém pro komunikaci s obchodníky.

Máte nějaký horký tip na letošní novinku?
Tady bych rád upozornil na řadu různých her, ale dobře, vyberu tedy dvě, na které se nejvíc těším já osobně. Začátkem června vychází hra, která se jmenuje Zelená planeta. Jedná se o komplexnější hru určenou spíše pro zkušené hráče, ale užijí si ji i ti, kdo zatím tolik her nehráli. Pokud má někdo rád například hru Na křídlech, která dlouhodobě patří mezi naše nejoblíbenější, určitě zažije spoustu zábavy se Zelenou planetou. Navíc je možné tuto velkolepou hru odehrát zhruba za hodinu času, čímž mezi ostatními podobnými hrami opravdu vyčnívá a řada hráčů to velmi ocení. Jedná se o jednu z vůbec nejočekávanějších her letošního roku, a to v celosvětovém měřítku. 

Další hra, která bude vycházet někdy koncem léta, je naopak malou karetní hrou, kterou si může zahrát opravdu každý. Jmenuje se Papírové moře, a tak trochu připomíná jednu z vůbec nejoblíbenějších karetních her – KaboJe to jednoduchá, ale zároveň moc chytrá hra s úžasným grafickým nápadem. Speciálně pro ni byly totiž složeny unikátní skládačky ve stylu origami, které zobrazují především různé mořské tvory. Krásné fotky těchto skládaček se objevují na jednotlivých kartách hry Papírové moře.

Text: Kateřina Žídková
Foto: archiv MINDOK
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština

Zelená planeta

0.0 0
1499 1274
IHNED odesíláme
Čeština

Na křídlech

5.0 3
1699 1444
IHNED odesíláme
Čeština

Bananagrams

5.0 3
449 382
POSLEDNÍ KUSY
Čeština

Desítka

4.9 9
649 552
IHNED odesíláme
Čeština

Kabo

5.0 2
299 254
IHNED odesíláme
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –