Monografie pojednává o jedné z nejpozoruhodnějších vokálních kompozic české moderní hudby, jejímž jediným tématem a zároveň jedinou hudební matérií je nejstarší česká lidová duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny. Prokomponovaný cyklus o sedmi částech s názvem Proměny, op. 57, ve kterém se skladatel zmocňuje určitých výrazových ohnisek písně a výrazově je monumentalizuje, aniž by zde víceméně porušil její nám známý melodický tvar, promýšlel Miloslav Kabeláč (1908–1979) mnoho let a je zároveň, dá-li se to tak říci, jeho výkladem této jedinečné hudební památky (Zrod – Zrání – Vzývání – Zaklínání – Modlitba – Díkůvzdání – Smír).
Autor monografie podává analýzu této kompozice a Kabeláčova kompozičního myšlení v širokých souvislostech a zasazuje je do náležitého kontextu hudebně historického, filozofického a estetického.