Informace a data se staly v 21. století výnosným obchodním artiklem. Soukromá sféra již dneska disponuje efektivními informačními systémy, které jsou schopny informace nejenom rychle a přesně přenášet, ale dokonce i třídit a z poskytnutých informací činit doporučení a závěry svým koncovým uživatelům.
V současné době probíhá elektronizace veřejné správy. E-government (eGovernment) lze definovat jako sérii procesů, vedoucích k výkonu státní správy a samosprávy a uplatňování občanských práv a povinností fyzických a právnických osob, realizovaných elektronickými prostředky. Cílem E-governmentu je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům (občanům). Hlavním cílem E-governmentu je heslo: „že úřady nemají obíhat občané, ale dokumenty v elektronické podobě“. Je tedy nesmyslné, aby občané při podáních na úřady a soudy neustále museli prokazovat skutečnosti, které si úřad může sám ověřit v státem vedených databázích.
V konkrétním případě je např. úspěšným nasazením E-governmentu v praxi projekt Ministerstva vnitra CZECH Point nebo datové schránky. Cílem projektu CZECH POINT je umožnit občanům získat veškeré potřebné dokumenty, které vydává veřejná správa, pouze na jediném místě. Např. podnikatel již nebude muset zvlášť žádat o výpis z obchodního rejstříku, trestního rejstříku, o potvrzení o bezdlužnosti atd., všechny vyto dokumenty získá na jednom místě (např. pobočce pošty), a to na počkání. Cílem této publikace je seznámit čtenáře se základní strukturou a postupy elektronizace veřejné správy a s možnostmi, které tento proces může poskytnout.