Vítězslava Kaprálová inspirovala již řady autorů. Její osud vybízí (nejenom) k literárnímu zpracování. Tato krásná, mladá a talentovaná žena vstupuje na hudební scénu v době, která fandí spíše mužům. A muži jsou také velkou kapitolou – Theodor Schaefer, Bohuslav Martinů, Jiří Mucha… Ti všichni nedokázali její smyslnosti odolat. Pak také doba. Meziválečná doba a nástup druhé světové války. Do toho všeho přihází těžká nemoc, smrt v pětadvaceti letech a otázka „Co všechno by Kaprálová mohla ještě dokázat, kdyby jí bylo vymezeno více času?“
Tučková ale nerozšiřuje řady knih o Vítězslavě Kaprálové povídkou nebo románem, nýbrž divadelní hrou. Ta měla svou světovou premiéru 23. února 2018 v Divadle Husa na provázku v titulní roli s Terezou Marečkovou.
Příběh Vitky je zpracován do dvou jednání. Hře předchází úvod Kateřiny Tučkové, v závěru knihy je řazen doslov Miloše Štědroně, poděkování autorky a rozsáhlý soupis použité literatury, fotografií a libret.
S životopisnými údaji skladatelky nás autorka seznamuje již ve svém úvodu. Čtenář je tak obeznámen se všemi fakty před samotnou hrou. Tučková vykresluje Vitku v prvním jednání jako velmi energickou, temperamentní, ctižádostivou, ale také spontánní a drzou dívku. Do první poloviny dramatu jsou zahrnuta studia, komplikovaný vztah s rodiči, první lásky a úspěchy a také první setkání s Bohuslavem Martinů. Tučková se do dramatu snaží zahrnout vše (místy by možná scénám slušelo více náznaku), a tak v poměrně rychlém sletu střídání scén projde čtenář dívčino dospívání. Dialogy proto tedy nejdou moc do hloubky. Současná mluva je příjemným osvěžením.
Druhá polovina hry začíná na Českomoravské vrchovině, kdy dochází k setkání a prohloubení vztahu Vitky a Bohuslava Martinů. Scény jsou delší a častokrát jsou obohaceny dialogy ze skutečné korespondence. A tady už se ukazuje precizní zpracování tématu, pro které si Tučkovou řada čtenářů oblíbila. Druhé jednání umožňuje čtenáři pochopit Vitku v její úplnosti. Se vzornou citlivostí je vylíčena také meziválečná doba a počátek druhé světové války. Čtenář má tak, na rozdíl od prvního jednání, větší možnost prožít s Vitkou její komplikovaný vztah k Martinů, bolest z odloučení, nemožnosti vrátit se do rodné země a náhlou smrt.
Tak, teď už jen zajít si pro ucelený zážitek do divadla!
Autor: bemar