Novinka o Karlu Gottovi - speciálně k 5. výročí úmrtí Mistra

Recenze: Černobyl 01:23:40

Psal se 26. duben 1986. V 01:23:40 v noci stiskl vedoucí směny nouzové tlačítko v Černobylu. To, co následovalo, odborníci hodnotí jako nejhorší jadernou havárii v dějinách. Desetitisíce lidí byly evakuovány a na následky záření zemřely tisíce lidí. Likvidace následků spolykala desítky miliard dolarů a dodnes není vyřešena.

Fotograf Andrew Leatherbarrow byl odmalička fascinován jadernou havárií v Černobylu. Jak sám říká, přečetl a shlédl všechno, co bylo o Černobylu napsáno a natočeno. Jenomže s žádnou knihou ani filmem nebyl spokojený. Ve starších knihách a snímcích se z pochopitelných důvodů objevovaly nesrovnalosti a mladší autoři a filmaři naopak podlehli touze po senzaci. V roce 2011 Leatherbarrow vyrazil do Černobylu, aby pořídil fotografie postižené oblasti.

Od fotografování nebylo daleko k nápadu napsat knihu. Knihu, která bude naprosto objektivní. Protože potřeboval mluvit s pamětníky a ověřovat si všechny informace, trvalo několik let, než kniha vznikla. Černobyl 01:23:40 s podtitulem Neuvěřitelný příběh nejhorší jaderné katastrofy vyšel poprvé v roce 2016 a u nás jej letos vydalo nakladatelství CPress patřící do skupiny Albatrosmedia.

Odborníci se shodují, že jde o nejucelenější pohled na jadernou katastrofu v Černobylu, a protože jde o populárně naučnou literaturu, najdete tady řadu vysvětlivek, odkazů a citací. Protože je autor fotograf, samozřejmostí je množství fotografií z Černobylu a jeho okolí. Ačkoliv vás autor nechce šokovat, přesto se to stane. Při vzpomínkách pamětníků vám bude běhat mráz po zádech, a když zjistíte, co se doopravdy dělo v elektrárně, nebudete věřit, že je něco takového možné.

Ukrajinský Černobyl byl v roce 1986 součástí komunistického Sovětského svazu, kde všechno dění ovládala jedna politická strana. Někteří z vedoucích pracovníků v Černobylu věděli, co se děje, ale svým podřízeným lhali do očí a vědomě je posílali na smrt. Možná vás překvapí mentalita místních, ale bezpochyby vás znechutí pokrytectví a zbabělost některých vedoucích činitelů. I tady se samozřejmě našli hrdinové, kteří nezištně pomáhali ostatním.

Katastrofa v Černobylu nespočívá ani tak v tom, co se přihodili v elektrárně, ale v lidském selhání. Politici se snažili celou záležitost ututlat a obyčejní lidé neměli proti záření nejmenší šanci. Autor podrobně popisuje, co se v Černobylu stalo, a co následovalo. Na své si přijdou odborníci i naprostí laici. Všechno je tu srozumitelně vysvětleno a díky autorovým postřehům a komentářům je kniha velmi čtivá.

Andrew Leatherbarrow si získal pověst odborníka, a tak nepřekvapí, že se stal odborným konzultantem nedávno vysílané televizní minisérie o jaderné katastrofě v Černobylu. Kniha je unikátní v tom, že se dochovala svědectví těch, kteří byli přímo v Černobylu. Někteří zemřeli během několika hodin, ale většina z nich skončila v nemocnici. Byli při smyslech, komunikovali, ale přitom věděli, že jim není pomoci. Tyto pasáže jsou velmi brutální, protože autor opakoval slovo od slova to, co se dozvěděl.

Následky jaderné katastrofy v Černobylu trvají dodnes a autor vám detailně vysvětlí, co se v Černobylu děje. Místní se snaží vyrovnat s důsledky, ale všichni ví, že je to práce i pro budoucí generace. Někteří se rozhodli vytřískat z neštěstí peníze, a tak organizují zájezdy do Černobylu. Místo je stále ozářené a návštěva v něm nebezpečná. Proto raději sáhněte po knize a přeneste se do Černobylu společně s autorem. Bude to bezpečnější a věřte mi, že i mnohem zajímavější.