BLACK FRIDAY = čtení a zábava od 39 Kč

Recenze: Nikde není řečeno (Petr Hruška)

archiv revue
Nejnovější vydaná sbírka ostravského básníka a nepominutelné postavy navazující na energii českého undergroundu, má-li v době stírání hranic mezi kategoriemi ještě něco takového smysl rozlišovat, rozsvítila svoje lustry se začátkem letošního roku a už teď je asi jasné, že bude svítit dál.

A tentokrát i v mém světě, kde jsem Petra Hrušku vždy raději viděl a slyšel osobně a na živo při autorském čtení, a kde jeho sbírkám při kontaktu pouze knižním vždycky něco chybělo. Člověk Petr Hruška samozřejmě.

Tentokrát je to zásah! Nikde není řečeno je jeden z nejlepších literárních počinů, ne co do rozsahu, nýbrž geniálním – ano, vlastně asi opravdu geniálním – uměleckým gestem, které jsem měl štěstí číst. V této sbírce prostě a jednoduše vše zapadlo na své místo. 

Podle mého přesvědčení by v každé dobré básnické sbírce mělo tepat horké pole významové mnohosti až indiference, takže vybrat motiv, na který se zaměřit jako na hlavní a pro celé dílo určující, by mělo být obtížné; a opravdu je. V takových případech je asi nejlepší postupovat od začátku: „Strhni dům, postav loď. (sumerská hliněná tabulka)“ A o pár stránek dál: „Tohle nevypadá na končinu bez lidí./ Ale jistě tu jsou,/ za zdmi čekají jak brouci pod kameny./ Lidé pořád čekají,/ všiml sis?“

Tato básnická sbírka je komponovaná z několika velmi různých druhů textů, ale co je na první pohled zřejmé, je oblouk, který jejím prostřednictvím autor klene nad celá tisíciletí od sebe vzdálenými oblastmi; jak v čase, to zejména, ale také v prostoru. A právě tento oblouk, souvislost a vazba mezi texty, stylizovanými jako zápisy na poničených hliněných tabulkách, mezi tím, co je v nich zaznamenáno, a mezi neurčitou současností – a co z toho, když tyto dva odlišné druhy promluv zařadíme v knize vedle sebe, vyplývá – mě fascinuje nejvíc.

V knize se tedy střídají minimálně dvě literární perspektivy. První z nich je uvozena oním rčením ze sumerské hliněné tabulky (otázka, zda má rčení svůj doložitelný historický pramen, nebo ne – ostatně, uveden tu není – je součástí hry). Jiný příklad z básně, která je jakoby fragmentárním záznamem z klínopisné tabulky: „Hliněná tabulka (mnoho let př. n. l.): Odděleno nebo od země/ (následující řádky nesrozumitelné)// Objímal ji všude…/ (zbytek nečitelný).“ A taky autor objímá. Proto jsem dal jako příklad právě tuto část.

Ohniskem Hruškovy dříve civilní, nyní už bezmála antropologické poezie, je za prvé lidstvo a za druhé člověk. A zase tu máme dichotomii (minulost–současnost, lidstvo–člověk) jejíž dynamika je, aspoň jak to cítím, zdrojem živé inspirace pro Hruškovy texty. Kromě detailů a miniatur z běžné současnosti, jak jsme u něj zvyklí; ty jsou přítomné stále.

Ale abych byl přesný: nikde není řečeno…, není řečeno, jak Hruškovu novou sbírku vnímat. Jediná danost je ve skutečné poezii proměna, ke které by mělo v průběhu jejího čtení docházet. Může fungovat také jako způsob shromažďování dokladů a projevů takové nestálosti, všechno se mění a poezie je přímo stvořená nám pomoci hledat nové souvislosti. Je to zkrátka žánr s vysokou mírou entropie. A mám dojem, že básně Petra Hrušky se nacházejí někde v kritickém bodě, balancují na špičce jehly, na průsečíku této entropie a civilní sdělnosti. Tak, jak se to daří geniálním duchům.

Nikde není řečeno, tzn. neexistují návody, nikdo nám neřekne, jakým člověkem být a o co usilovat. Nic není apriori nemožné, záleží na každé generaci a každém z nás, jaký bude její a jeho příběh, jestli naše společnost zmizí jako sumerská civilizace, nebo ne. Co můžeme dělat, je opravdu poctivě a bděle žít v tady a teď a ocitat se, jako v básni „Ocitání“ třeba. A i když musíme jít a stárnout pořád dál (jako v básni „Pořád dál“), dá se o tom aspoň básnicky přemýšlet, nacházet místo hliněných tabulek prázdné láhve od vodek, které se tak často jmenují podle vůdců a napsat krásnou báseň „Stručné dějiny“.

Autor: Standa Černý

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština
Nikde není řečeno
Čeština

Nikde není řečeno

3.0 2
239 196
Poslední kusy
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –