Právě přidáváme DÁREK k romantice a erotice. Pojďte si pro něj, dokud máme kusy!

Recenze: Odešla do tmy

V roce 1994 se ztratila v ospalém přímořském městečku mladá dívka. Flora zmizela beze stopy. O dvacet pět let později její sestra Heather nakráčí do domu místních zbohatlíků a zastřelí dvě osoby. Proč? Nikdo neví. Případem se zabývá novinářka Jess. Ta se po letech vrací do rodného města, aby se vrtala v minulosti svých nejlepších kamarádek. Bohužel existují tajemství, která nesmí vyplout na povrch.

Anglická spisovatelka Claire Douglas měla odmalička jasno v tom, že chce být spisovatelkou. Kvůli tomu vystudovala žurnalistiku a filmová a mediální studia. Kromě toho se vždy zajímala o psychologii, což je podle ní ideální průprava k tomu, aby se stala úspěšnou autorkou thrillerů. Do světa literatury vstoupila v roce 2015. Čeští čtenáři se s ní mohli seznámit díky detektivnímu románu Záhada domku číslo devět. Kniha vyšla v roce 2023 v nakladatelství Motto a z knihy na vás dýchne atmosféra příběhů Agathy Christie. Kniha se odehrává na anglickém venkově, hrdinkou je mladá žena a to, co je potřeba vyřešit, se odehrálo před dávnými lety.

Podobné motivy autorka využila i v detektivce Odešla do tmy, kterou v těchto dnech vydává nakladatelství Kniha Zlín, které stejně jako nakladatelství Motto spadá pod společnost Albatrosmedia. Skoro bych řekla, že Claire Douglas je velkou obdivovatelkou Agathy Christie. Využívá podobné motivy a s trochou nadsázky se dá říct, že kdyby vám někdo tvrdil, že její knihy napsala královna detektivek, budete mu věřit. V detektivce Odešla do tmy mají nejvíc prostoru ženské hrdinky, což z ní dělá jednu z oněch knih, které my, ženy, milujeme. A je úplně jedno, zda ji budeme nazývat klasickou detektivkou nebo psychologickým thrillerem.

Díky autorčině studiu žurnalistiky a filmových studií má kniha spád a vy ji přečtete jedním dechem. Vypravěči se v knize střídají, autorka si hraje s formou, časté jsou tu články z novin, které píše Jess, a celý příběh sledujete jako v televizi. Odešla do tmy je skvěle zamotaný detektivní příběh, což ale zjistíte až v průběhu četby, kdy si uvědomíte, že nic není tak, jak se na první pohled zdálo. Ačkoliv vám autorka nic nepodsouvá, budete úplně mimo. Falešnými stopami se ani nemusí zatěžovat, protože si stejně jako postavy (a já) vytvoříte názor na to, co se stalo, a ani vás nenapadne, že by to mohlo být jinak.

Autorka využila detektivní klišé a vy se prostě necháte napálit. A celou dobu si budete myslet, jak nejste chytří a že jste všechno vyřešili. Jenomže nevyřešili. Garantuji vám, že na konci zůstanete s pusou dokořán. Každá postava tady skrývá nějaké tajemství, a že jich není málo. Všechna jsou dávno pohřbená a mnozí mlčí jen proto, že v dobré víře nechtějí ublížit lidem, na kterých jim záleží. Buď jsou to příbuzní, přátelé nebo sousedé. Znáte to. Lidi si vytvoří názor a ani je nenapadne, že by neměli věřit ani svým očím a uším.

Zjistit pravdu bude pro Jess těžké a velmi bolestivé. I s ohledem na to, že se potýká s osobními problémy a musí vyřešit cosi ožehavého, co se týče jejího partnera. A je docela možné, že i ona sama má co skrývat. Její minulost není bez poskvrnky a může se stát, že je součástí toho, k čemu kdysi došlo. Odešla do tmy je plná omylů a nedorozumění, ale zároveň je neuvěřitelně lidská. Ztotožníte se se všemi postavami a některé vám obzvlášť přirostou k srdci. I díky tomu se těšte na parádní překvapení v závěru. Odešla do tmy je promyšlená a skvěle napsaná detektivka, kterou by si měl přečíst každý fanoušek žánru.