Recenze: Přežít a závodit

Kniha Přežít a závodit: Jeden rok šéfa stáje F1 od Guenthera Steinera vyšla v loňském roce v nakladatelství Slovart. Neměli by si ji nechat ujít nejen fanoušci F1, nebo netflixového seriálu Touha po vítězství.

Jednou za čas mě přepadne touha přečíst si nějakou knihu z pro mě úplně jiného odvětví. Ráda totiž jejím prostřednictvím nahlédnu pod pokličku, a hlavně se dozvím něco nového. A tato kniha Guenthera Steinera byla jednou přesně z tohoto ranku.

Pro ty, kteří jako já nesledují F1 ani Netflix, tak Guenther Steiner je italský technik působící v motoristickém sportu a vedoucí týmu. V současné době dělá šéfa stáje Haas ve formuli 1, předtím pracoval jako ředitel Jaguar Racing a technicko-provozní ředitel jeho nástupce, stáje Red Bull racing. V roce 2014 přesvědčil Genea Haase, majitele výrobního podniku Haas Automation a mistrovské stáje ze seriálu NASCAR Stewart-Haas racing, aby vstoupil do světa formule 1. V premiérové sezóně 2016 tak Haas startoval v F1 jako první americký konstruktér po třiceti letech. Ve Velké ceně Austrálie 2016 tým získal osm bodů za šesté místo, a tím se stal prvním konstruktérem po Toyotě z roku 2002, který bodoval hned při své premiéře. Steiner je rovněž výraznou postavou v úspěšném seriálu Netflixu Touha po vítězství (Drive to Survive).

Kniha začíná předmluvou Stefana Domencialiho (současného generálního ředitele F1) a dále je rozdělena do kapitol podle sezón. Zjistíte tak, jak to chodí mezi sezónami, při nich, při testování nebo v rámci letní přestávky. Guenther Steiner píše své postřehy deníkovou formou, a tak můžete například sledovat, jak se během dne mění jeho nálada, nebo co má například všechno na starosti. Nutno říct, že jeho práce není snadná a do cesty se mu staví spousta překážek. Uprostřed knihy se nachází také několik barevných fotografií, které vše dokreslují.

„Včera mi někdo řekl, že Haas existuje z jediného důvodu: aby tvořil obsah pořadu na Netflix. Začínám připouštět, že to je pravda! Co je to s námi? Spáchal jsem v minulém životě nějaké zlo? Jestli ano, alespoň by to objasnilo, proč máme v současné době takovou smůlu. V Barceloně najezdíme ze všech týmů nejmíň kol, a přitom ne vlastní vinou. Potom se z nás kvůli Putinovi stane nejkontroverznější sportovní tým na celé posrané planetě a musíme se vzdát závodníka i titulního sponzora. A jako by toho bylo málo, letadlo, které má přepravit naše auta a většinu dílů z Británie do Bahrajnu, se porouchá ausgerechnet v Turecku, takže máme dvoudenní zpoždění. Vysvětlete mi někdo krucinál, co jsme provedli! (str. 58)

Guenther Steiner se mi jeví jako velmi zajímavá osobnost, která si nebere servítky. Nebojí se říct určité věci naplno, nejde daleko pro vulgárnější výrazy a také má specifický smysl pro humor. Musím přiznat, že si mě získal hned po několika stránkách a čtení mě moc bavilo. Po přečtení už si ani nedovedu představit, že by měl umírněnější vyjadřování, nebo se choval nějak jinak. Skvělá byla také jeho „komunikace“ se čtenářem, kdy se na něj často opět svérázným způsobem obracel.

Velmi mě potěšilo, že i když nesleduju F1 a nemám tak o tomto sportu přehled, vůbec jsem při čtení nebyla ztracená a vše mi dávalo smysl. Naopak jsem se do knihy ponořila a byla moc zvědavá, jak se budou jednotlivé závody vyvíjet a jak to se stájí Haas bude pokračovat. Kniha končí listopadem 2022 a občas jsem měla i nutkání se podívat, jak něco bylo, ale odolala jsem. Kromě této sezóny jsem ocenila také některé zajímavosti ze zákulisí tohoto sportu a napjatě jsem si četla také o autorových zážitcích, například o těch z Dakaru.

Kniha Přežít a závodit podle mě stála za to a naprosto splnila má očekávání!

Autor: Jana Langerová
Hodnocení: 87 %