Recenze: Stane se včera

Jennie je milující manželka a máma. Jednoho dne je svědkem toho, jak její vzorný syn ubodá postaršího muže. Už to ji šokuje, ale to, co následuje, ji donutí pochybovat o zdravém rozumu. Čas se otočil a ona má možnost vracet se do minulosti. Jenomže, co když odhalí něco, co je ještě děsivější než zločin jejího syna?

Gillian McAllister (1985) je britská spisovatelka a autorka sedmi románů, které se umístily na žebříčcích bestsellerů významných periodik. Její knihy se překládají do čtyřiceti jazyků a několik z nich bude zfilmováno. McAllister vystudovala anglickou literaturu a později také práva. Než se stala autorkou z povolání, pracovala v advokátních kancelářích. Nejnovější román Stane se včera u nás vychází v nakladatelství Vendeta. Možná to zpočátku zní všelijak, ale můžete se těšit na plnokrevnou detektivku se vším, co k ní patří. A to i navzdory (nebo díky?) putování v čase.

Je mi jasné, že to, co jsem řekla a co se dočtete v anotaci, může být v žánru napětí poněkud zavádějící. Tohle že je detektivka? Tak proč se tam putuje v čase? K čemu je to dobré? Není to spíš sci-fi? Stane se včera není sci-fi a není to ani kriminální román, v němž znáte vraha a v němž díky času plynoucímu pozpátku sledujete, co vraha vedlo k tomu, aby spáchal to, co spáchal. Ano, víme, že osmnáctiletý Todd ubodal postaršího muže a že Jennie dostala možnost vracet se v čase do minulosti. Berte to jako fakt a asi nad tím příliš nehloubejte, i když v závěru do sebe všechno zapadne jako dílky puzzle a vy zjistíte, že i tohle má svoji vlastní logiku.

Takže. Stane se včera je plnokrevná detektivka, kde je amatérským (a nepříliš ochotným) detektivem Jennie. Ačkoliv je právnička, ona sama se považuje především za manželku a mámu. Domnívám se, že díky tomu, že poznáte hlavní hrdinku, poznáte i její duchovní matku. McAllister píše ze srdce, vy jí věříte každé slovo a dojme vás, s jakou něhou a oddaností dokáže mluvit o svých blízkých. To, že by pro ně udělala cokoliv, netřeba zmiňovat. Minulost Jennie probíhá tak, jak si ji pamatuje, ale protože hledá vodítko k tomu, proč její hodný syn zavraždil člověka, všímá si věcí, které dosud přehlížela. Díky tomu si všimne i toho, že ne každý říkal pravdu. Zjistí, že někteří nejsou těmi, za které se vydávali, a ke svému zděšení zjistí i to, že všechno se týká jí osobně.

Stane se včera funguje jako klasická detektivní hádanka, kde detektivové vyšetřují starý zločin. Zločinů tady bude několik, intrik ještě víc a Jennie se bude muset postavit čelem k pár věcem, které se jí přihodily. Odhalení pravdy může být bolestné, a ještě bolestnější je rozhodnout se, jak naložit s osudem. Jennie nechápe, jak je možné, že může ovlivnit to, co se stalo, ale této šance využije. Možná k tomu, aby zabránila zločinu, možná proto, aby dostala padouchy do vězení anebo možná proto, aby žila lepší život. Gillian McAllister je úžasná vypravěčka, která vás strhne svou chutí do života. Její postavy si zamilujete, a i kdybyste tomu zpočátku nevěřili, román „Stane se včera“ přečtete jedním dechem.