O kom řekl Leoš Mareš, že je „zjevení něčeho tak výjimečného“? MILLENNIALS KONEČNĚ SKLADEM

Recenze: Strážci slunce

Už dlouhé roky jsem fanynkou čehokoliv inspirovaného mytologií, nehledě na to z kterého koutu světa. A ač mě Strážci slunce na zahraničních "sockách" zaujali především díky výrazné obálce, po přečtení anotace jsem nemohla odolat. Fantasy inspirovaná mexickou mytologií a bohy? Ano, prosím!

Každých deset let je potřeba obnovit skrze oběť sílu Slunce a slunečních kamenů. U té příležitosti božstvo Sol vyvolí z řad polobohů deset kandidátů v takzvaných Slunconošských zkouškách. Pouze jeden může zvítězit, ten poslední poslouží jako oběť. Co svět pamatuje se jich účastnili především potomci Zlatých bohů, kteří stojí na samém vršku celého panteonu. Jadeitoví bohové nejsou až tak důležití, tedy až do chvíle, kdy Sol vybere hned dva  - potomka ptačí bohyně Tea a Xia, syna boha smůly. Turnaj je neskutečně nebezpečný a je jen na Teovi, zda se postaví předsudkům k Jadeitovým nebo je povede k vítězství. Cíl je jasný – dokončit turnaj a provést rituál, který jako jediný může zabránit zlovolným bohům uniknout okovům, které je poutají na nebi.

Už samotná anotace Strážců slunce slibovala neskutečné dobrodružství a boj na život a na smrt v prostředí mexické mytologie. A musím uznat, že se to autorovi povedlo na výbornou! Knihu má na svědomí Aiden Thomas, kterému u nás již vyšel komiks Kluci ze hřbitova, a který ve svých dílech hrdě reprezentuje queer komunitu. To velmi pěkně zakomponoval i do této fantasy dilogie – jak hlavní hrdina, tak i jeho kamarád si prošli či procházejí tranzicí, s čímž se pojí spousta změn a očekávání od společnosti.

Zatímco Zlatí cestovali po Reino del Sol a zachraňovali životy, to nejzajímavější, co kdy dostal na starost Teo, bylo porotcování každoroční quetzlanské ptačí show. A už ho prostě nebavilo mít pořád před očima každou výhodu, kterou se pyšnili Zlatí.

Jako první bych ráda vyzdvihla neskutečně kreativní a barevnou mytologii a panteon bohů inspirovaný Mexikem. V young adult literatuře se právě s tímto kusem světa totiž až tak příliš často nesetkáváme. Autor velmi pěkně vykreslil rozsáhlou řádku bohů a jejich potomků, včetně jejich schopností, které následně využívají v samotném turnaji. Ten je sám o sobě nepředvídatelný a mnohdy velmi drsný, jde v něm i o život. Díky tomu je kniha už od samého začátku velmi napínavá a akční. A aby toho nebylo málo, na konci na vás čeká plot twist, který rozhodně nebudete čekat a po kterém budete okamžitě chtít pokračování.

Kromě soubojů velký prostor dostávají i postavy, a to ať už ty hlavní, tak i ty vedlejší. Náš protagonista Teo je velmi sympatický a okamžitě si ho zamilujete – působí totiž velmi lidsky a rozhodně si nehraje na něco víc. Už od samého začátku se potýká s nejistotou ohledně vlastní identity a křídly spojenými s jeho polobožským dědictvím. Nechybí ani náznak romantiky, ta se však drží hodně na pozadí a krásně příběh doplňuje. Strážci slunce ve svém žánru patří rozhodně mezi to nejlepší, co můžete najít – krásný a napínavý příběh plný bohů, magie a nečekaných zvratů, z kterých vám zatrne. Sama jsem knihu zhltla za dvě odpoledne a neskutečně se těším na pokračování!

Celkové hodnocení: 4/5

Autor: Kateřina Kopišťová