Začít hrát

Recenze: Ten, koho přece znám

Danny a James byli premianti na prestižní internátní škole. Vyhrávali soutěže, excelovali ve vědě a čekalo se od nich, že jednou změní svět. Po osmnácti letech se setkají v pečovatelském domě. Jeden je tu jako klient, druhý jako jeho ošetřovatel.

Angličan Mike Gayle (1970) vystudoval sociologii a několik let pracoval jako publicista. Jako novinář začal koketovat s psaním beletrie a od roku 1997 je spisovatelem na plný úvazek. Na svém kontě má dvě desítky knih, z nichž mnohé se staly bestsellery. Román Ten, koho přece znám vydalo nakladatelství Kniha Zlín.

Ten, koho přece znám je chytrý a vtipný příběh o tom, jak může být život křehký, a jak naopak může být silné pouto opravdového přátelství. Tohle je onen typ příběhu, kdy budete s emocemi jako na houpačce. V jednu chvíli vás hrdinové dojmou k slzám, abyste se na další stránce smáli drsným a lehce pubertálním vtipům. Hlavní hrdinové jsou tady dva a bez přehánění lze říci, že Ten, koho přece znám jsou ve skutečnosti dvě knihy v jednom svazku.

Danny Allen býval premiantem na prestižní internátní škole. Ačkoliv pocházel z chudých poměrů, díky své genialitě dostal plné stipendium. Po maturitě začal studovat ekonomii na Cambridge a čekala se od něj Nobelova cena. Jenomže v jeho životě se přihodilo cosi, kvůli čemu je v šestatřiceti letech nezaměstnaný a na mizině. Danny je totální lůzr a jeho vyprávění je hořké, cynické, ale zároveň velmi vtipné.

James DeWitt pochází ze zazobané rodiny, vypadá jako filmová hvězda a kdysi měl šanci stát se poslancem. Jenomže na něj zaútočil opilý chlápek a Jamesův mozek zůstal poškozený tak, že se musel znovu učit chodit i mluvit. James je naivní a důvěřivý jako dítě a jeho pohled na svět připomíná filmového Forrest Gumpa. Jeho vyprávění je milé, dojemné a velmi srdceryvné. James si je vědom svých limitů a jediné, po čem touží, je žít samostatně.

Okolnosti tomu chtějí, že se ti dva setkají v pečovatelském domě. Danny se stydí za to, kým je, ale díky Jamesově zájmu o druhé navážou přátelství, které oběma změní život. Zatímco ti dva prožívají svá malá dobrodružství, budete se postupně dozvídat, čím vším si musel projít Danny. Oba jsou konfrontovaní s neštěstím druhého a postupně si začínají uvědomovat, že když budou chtít, dokážou velké věci. Oba muži dostali stejný prostor a je jen spravedlivé, že se ve vyprávění střídají.

Ten, koho přece znám je jímavý a citlivý příběh o lidech, kteří se nehodlají smířit s životní tragédií. Oba touží po troše štěstí a po tom, aby byli jako ostatní. Příběh Dannyho a Jamese vás dojme k slzám a vy si díky nim uvědomíte, co je v životě skutečně důležité. Ačkoliv jsou oba mladí, prožili toho tolik, že se od nich mohou učit i mnohem starší lidé. Ten, koho přece znám je na první pohled obyčejný příběh, ale vnímavý čtenář si brzy uvědomí, v čem spočívá jeho genialita. A tak se nechte zlákat a užijte si každou větu i každé slůvko.