Tip do stovky: Jednorožci z Čarovného lesa

Recenze: V Královských zahradách

O tom, že je Stephen King nekorunovaným králem hororu, si nikdo nedovolí pochybovat. Jeho díla ovlivnila generace čtenářů a inspirovala mnoho autorů. Spisovatelé se netají svým obdivem a na trhu je řada publikací ovlivněných Kingovými horory. Sbírka povídek V Královských zahradách je oslavou Kingových děl i jeho života. Povídky jsou rozličné a vy se těšte na parádní jízdu.

Sbírka povídek V Královských zahradách s podtitulem Antologie k poctě mistra hororu obsahuje povídky, kterých se ujali čeští a slovenští autoři. Povídek je devatenáct, což je i nejoblíbenější číslo Stephena Kinga, a antologii sestavil Aleš Richter. Ten do ní přispěl povídkou Dívka, která měla ráda Stephena Kinga. Kniha se právě objevila na pultech a vydalo ji nakladatelství Fobos. Pro fanoušky Mistra je téměř povinností a troufám si tvrdit, že se stane jejich srdeční záležitostí. Také věřím, že nadchne i čtenáře jiných žánrů, zejména thrillerů nebo psychologických románů.

Řada povídek obsahuje detektivní zápletky a při četbě jiných budete mít pocit, že nasloucháte pacientům ležícím na pohovce u psychiatra anebo zločincům, kteří se ocitli u výslechu. Antologie neměla žádná pevná pravidla, jediné, co bylo zadáno, bylo jméno Stephen King. Autoři to pojali po svém a báječně se vyřádili. Ani jeden z nich Kinga otrocky nekopíroval a nesnažil se psát jako on. Spisovatelé mu vzdali hold, ale rozhodně nepotlačili svou individualitu. Jedna povídka je hodně vtipná, v některých se objeví velmi inteligentní parodie a v několika vystupuje sám Stephen King.

Některé povídky nejsou čistokrevný horor, ale daly by se směle zařadit do kategorie thrillerů a detektivek. Společné mají to, že se řídí logikou, a to, co zde působí nadpřirozeně, se na konci vysvětlí rozumem. Cítíte zklamání? V žádném případě nemusíte. Řekla bych, že právě tyhle kousky patří k nejzdařilejším i nejstrašidelnějším. Ono je to totiž tak, že monstra číhají v nás. To, co děsí, jsou naše temné stránky, ne fiktivní bubáci v opuštěných domech nebo vrzajících almarách. Přiznám se, že mi husí kůže naskočila u každé povídky, kde si ubližují ti, kteří by si měli pomáhat. Příkladem je povídka Monstra uvnitř nás nebo Odmaskuj se!

Autoři se rozhodně nedrželi zkrátka. Boří tabu, erotické scény téměř připomínají pornografii, a povídka Klauni od Miroslava Pecha byla tak dojemná, až jsem se přistihla, že mám na krajíčku. A to se paradoxně týkala vražedného monstra, kterého čtenáři a diváci znají díky červeným balónkům a kostýmu klauna. Některé povídky se odehrávají v Čechách, další v Americe. Některé odkazují ke Kingovým knihám, jiné si pohrály s jejich motivy. Budete se divit, jak inteligentně anebo vtipně se to dá udělat. V povídkách se objevují nadpřirozené bytosti, agresivní zvířata, duchové či mimozemšťané. V Královských zahradách je báječná všehochuť neomezená místem, dobou, žánrem ani stylem psaní.

Díky medailonkům se seznámíte s autory a možná vás překvapí, jak jsou mladí. Zjistíte, jakým stylem píšou, a můžete porovnávat, jak je kdo kvalitní autor. V tomhle ohledu tu jsou jisté rozdíly. Někteří mají dar od pánaboha, jiní si to museli těžce vydřít. Někdo píše s lehkostí, někdo není až tak obratný. A je velmi pravděpodobné, že díky téhle knížce najdete své oblíbence. Já si vytipovala několik jmen nadějných spisovatelů a co nejdříve si přečtu všechno, co napsali. A řekla bych, že právě tím vzdali Stephenu Kingovi největší poctu. Z povídek totiž dýchá láska k literatuře, která je pro Kinga celý život. A stejně jako si autoři povídek užívali psaní, vy si budete užívat jejich čtení.