Právě přidáváme DÁREK k romantice a erotice. Pojďte si pro něj, dokud máme kusy!

Recenze: Začínáme na konci

Vincent King před třiceti lety zapříčinil smrt sedmileté dívenky. Po odpykání trestu se vrací do rodného města. Brzy dojde k tragické události a poté další. Kam je člověk ochoten zajít, aby ochránil své blízké? Co jsme schopni udělat z pomsty a co z lásky? Existuje dobro a zlo. To mezitím se nazývá život.

Chris Whitaker je anglický spisovatel, který se narodil a vyrostl v Londýně. Dnes žije s manželkou a třemi dětmi na venkově a věnuje se pouze psaní. Předtím vystřídal rozličná povolání, věnoval se například obchodování. Jeho první román získal v roce 2017 prestižní literární ocenění a román Začínáme na konci jeho úspěch ještě trumfl. Kniha vyšla ve své domovině před třemi lety a brzy po vydání byla přeložená do několika jazyků a nyní se chystá filmové zpracování. U nás román Začínáme na konci vydává nakladatelství Vendeta.

Začínáme na konci je hodně netradiční detektivka. Zpočátku působí jako nevinné vyprávění o jednom zapadákově, kde se zastavil čas, a docela dlouhou dobu to vypadá, že se nic moc neděje. Přesto buďte obezřetní. Tohle je plnokrevná detektivka plná stop a vodítek. Důležitá je i maličkost. Tohle je jedna z knih, kdy na konci zůstanete s pusou dokořán a budete si říkat, jak je možné, že jste neviděli pravdu, i když jste ji měli celou dobu před očima. Chris Whitaker nesází na násilí a potoky krve, ale naopak na psychologicky propracované postavy, vzájemné vztahy a někdy až téměř filozofické úvahy. Risk se ale mnohonásobně vyplatil.

Začínáme na konci je surový a drsný příběh o místě, ze kterého se každý snaží uniknout. Před třiceti lety zde došlo k tragédii a místní se s ní dosud nevyrovnali. Několik postav pronásleduje minulost, někdo řeší závažné psychické problémy a někdo se bojí, že by někdo mohl odhalit jeho tajemství. Vincent nepopírá, že způsobil smrt sedmileté dívenky, a ochotně přijímá trest. V městečku později dojde k několika tragickým událostem a vy budete žasnout, jak se dají věci zkomplikovat a co všechno je možné vymyslet. Zápletky jsou originální a vás nejspíš bude šokovat to, jak jsou propletené vztahy mezi aktéry, kteří se znají odmalička.

Díky zločinům nabere kniha grády, ale to, co mě dostalo, a dokonce přimělo k slzám, je lidský rozměr příběhu. Tenhle zapadákov je typická periferie plná ztroskotanců. Jenomže i ti dokážou milovat a nenávidět. Bojí se o svoji rodinu, touží po lásce, a když jim někdo ublíží, neváhají se pomstít. Možná, že to přehání a jdou někdy až do extrému, ale o to je kniha čtivější. Někteří se projeví jako silné osobnosti a vy můžete přemýšlet o tom, jak byste se na jejich místě zachovali vy. Žádná z postav není pouze kladná, nebo záporná. Všichni umí nenávidět, ale zároveň milovat. A to až k smrti. Rozuzlení je hodně nečekané a vy na konci zjistíte, že v knize bylo mnohem víc záhad, než by vás napadlo. Začínáme na konci je skvělá detektivka i skvěle napsaný román o tom, jaký je život. A také o tom, jací jsme, a jací bychom rádi byli, kdyby nám to umožnily okolnosti.