Novinka o Karlu Gottovi - speciálně k 5. výročí úmrtí Mistra

Zdeněk Svěrák: Knihu rozepsanou mám a bude se jmenovat Strážce nádrže

archiv revue
Ve čtvrtek 8. února zavítal do ostravského Domu knihy oblíbený herec, scenárista, spisovatel a autor písňových textů Zdeněk Svěrák. Ve spolupráci se skladatelem Jaroslavem Uhlířem má na kontě kolem 400 písniček. Samostatně pak napsal scénáře k filmům Vrchní, prchni, Obecná škola, Kolja, Tmavomodrý svět a Vratné lahve.
Zdeněk Svěrák se narodil 28. března 1936 v Praze. Po studiích na Vysoké škole pedagogické vystřídal několik zaměstnání: nejprve tři roky učil na Žatecku, potom byl redaktorem Čs. rozhlasu a v letech 1977-1991 pracoval jako scenárista Filmového studia Barrandov. Ve spolupráci se skladatelem Jaroslavem Uhlířem má na kontě kolem 400 písniček. Je spoluzakladatelem a uměleckým vedoucím Divadla Járy Cimrmana. Spolu s Ladislavem Smoljakem zpracoval všechny cimrmanovské hry a řadu filmových scénářů (Jáchyme, hoď ho do stroje, Marečku, podejte mi pero, Na samotě u lesa, Kulový blesk…).

Samostatně pak napsal scénáře k filmům Vrchní, prchni, Obecná škola, Kolja, Tmavomodrý svět a Vratné lahve. Je také autorem rozhlasových pohádek (Kolo se zlatými ráfky, Krápník a Františka…) a televizních komedií (Případ Platfus, Utopím si ho sám).

Filmové komedie II.
Máte rádi skvělé komedie z dílny autorské dvojice – Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak? Prožijte je znovu a zasmějte se u dalších pěti divácky nejúspěšnějších komedií od mistrů českého humoru. Tato kniha navazuje na Filmové komedie I. a čekají na vás takové pecky jako Jára Cimrman ležící, spící, Kulový blesk, Nejistá sezóna, Rozpuštěný a vypuštěný a Trhák. Filmovými komediemi II se uzavírá kompletní filmová tvorba této populární autorské dvojice. A pozor – při čtení vás překvapí i takové pasáže, které se do filmů nevešly! Ať se vám hezky čte, usmívá i vzpomíná...

Přijel jste nám do Ostravy představit své Filmové komedie II. Dočkají se čtenáři v knize něčeho nového, co třeba z filmů neznají?
V téhle knize jsou filmové scénáře, ale napsané jako filmová povídka, takže se to dobře čte. Zvláštní věcí je to, že jsou tam i pasáže, které režisér nenatočil. Byly napsány, ale jemu se zdálo, že tam nepatří. Jinak jsou všechny dialogy tak, jak jsou ve filmu, protože jsme s Láďou Smoljakem trvali na tom, aby herci říkali všechno tak, jak jsme to napsali a aby si nevymýšleli svoje.

Jak jako autor předlohy snášíte změny, se kterými přicházejí režiséři?
Nejdříve si myslím, že je to blbost, ale když do mě hučí a snáší argumenty, tak nakonec většinou ustoupím. Takže píšu neustále nové verze scénářů. Až mám k tomu averzi.

Vzpomenete si na nějaký příklad, kdy jste neustoupil a zůstala ta vaše původní verze?
Neustoupil jsem třeba, když jsme dělali film Tmavomodrý svět. On byl tak drahý, protože to nebyla komedie, ale film z 2. světové války o naších letcích v Británii. Ten provoz těch letadel byl obrovsky drahý. Já jsem tam napsal scénu, kdy byl jeden kamarád sestřelen a ten druhý si přiletí pro něj na pole a osvobodí ho. Honza mi říkal, že tato scéna bude tak drahá jako celý film Kolja. Chtěl to vynechat, ale já jsem si to znova přečetl a řekl jsem, že tahle scéna tam musí být.

Na tvorbu jakého snímku vzpomínáte obzvláště rád?
Já vzpomínám skoro na všechno rád. Možná Na samotě u lesa je takový film, který je hodně o vlastní zkušenosti. Pak asi Obecná škola, to jsem dělal hodně rád, je to vlastně i o mém dětství.
Vy sám jste ztvárnil řadu nezapomenutelných postav. Je mezi nimi některá, kterou máte obzvláště rád?
Býval to hostinský v Hospodě na mýtince, ale pak to převálcovala role ve hře Záskok, kterou hraji nejraději.

Jaká role pro vás byla naopak nejtěžší?
Já jsem hrál také věci, které jsem nenapsal, a to pro mě bylo dost obtížné. To byly třeba dva filmy s názvem Co je vám, doktore a druhá s názvem Jako jed. To pro mě byla kláda, na kterou jsem nebyl zvyklý.

Jak vznikaly hry divadla Járy Cimrmana? Byla to týmová práce?
Pokud říkáte dvojici tým, pak jsme psali v týmu. Hru Akt jsme psali ve třech, ale ostatní hry už mají pouze dva autory a to mě a Ladislava Smoljaka. Ostatní kluci nám do toho mluvili a také přicházeli během zkoušek s různými nápady.

Významnou část vaší tvorby tvoří knihy pro děti a mládež. Co vás na tvorbě pro děti nejvíce naplňuje?
Já jsem začal své psaní tvorbou pro děti, protože mi bylo asi třicet a říkal jsem si, že toho o světě a životě moc nevím. Tak jsem psal pro děti, protože jim jsem mohl něco sdělit. Děti nebavilo, když jsem jim četl klasické pohádky a říkaly mi, abych si něco vymýšlel, že je to větší legrace.

Můžeme se těšit na nějakou další knihu?
Tak to je poprvé, co to řeknu nahlas. Knihu rozepsanou mám a bude se jmenovat Strážce nádrže. Bude to dlouhá povídka, jakou jsem ještě nenapsal, bude mít padesát stran a aby to dalo knihu, tak požádám, aby to bylo tištěno velkým písmem na tlustém papíře.

Besedu moderovala: Sandra Procházková

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština
Filmové komedie II. Smoljak, Svěrák
Čeština

Filmové komedie II. Smoljak, Svěrák

0.0 0
299 254
POSLEDNÍ KUSY
Čeština

Filmové komedie I. Smoljak, Svěrák

0.0 0
299 254
IHNED odesíláme
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Heather Parkerová strávila dětství u koní. Když se stala matkou a její manžel zbohatl podnikáním, rozhodla se, že se rodina přestěhuje do jižní Kalifornie. Tam, kde jsou luxusní domy, atraktivní opálení lidé, ale především stáje. Prostřednictvím dcer si chce splnit sen stát se nejlepší jezdkyní na koni. Tomuto přání podřídí naprosto vše.
Cestovatelský deník Fotra na tripu je nejen inspirací pro dobrodružné výpravy, ale také praktickým průvodcem pro každého, kdo se rád toulá světem.
Rozhodli jste se omezit cukr ve stravě? Pak je publikace Pravda o cukru pro vás to pravé!