Odborné pedagogické nakladatelství RAABE, které na českém knižním trhu působí od roku 1996, vydává tituly pro oblast školství a zdravotnictví. Specializuje se především na vydávání odborných publikací a metodických příruček pro učitele a ředitele MŠ a ZŠ a pracovních sešitů pro podporu rozvoje dětí.
Mgr. Stanislava Andršová, ředitelka Nakladatelství Dr. Josef Raabe nám odpověděla na pár otázek, které jsme jí položili.
Představila byste našim čtenářům váš projekt KuliFerda a jeho svět?
Ve školním roce 2010/2011 jsme ve spolupráci s několika mateřskými školami začali ověřovat koncepci metodiky a pracovních sešitů s názvem KuliFerda, které systematicky podporují rozvoj školní zralosti a které jsou současně pro děti hravé a motivující k objevování a poznávání. Rok 2012 ukázal rostoucí zájem o tento druh pracovních materiálů nejen ze strany vyučujících, ale také ze strany rodičů. A co víc – rodiče dětí, které používaly ve školce KuliFerdu, chtěli v takové domácí přípravě pokračovat i po nástupu do školy.
Dnes s KuliFerdou pracují učitelky a vychovatelé ve stovkách školek po celé republice a KuliFreda je tak kamarádem a průvodcem již pro každého desátého předškoláka. Klíčem je správně motivovat děti – pokud aktivity děti baví, pak sami chtějí dál objevovat a tak se přirozeně rozvíjí. Při vhodném vedení jsou pak děti šťastné, když mohou takto "pracovat".
Proto jsme v loňském roce připravili ve spolupráci s dalšími zkušenými učiteli a odborníky celou edici praktických a dostupných pracovních sešitů s názvem KuliFerda a jeho svět, které jsou určeny všem rodičům a prarodičům i učitelům a specialistům, kteří chtějí ještě více podporovat výchovu a rozvoj svých dětí. Tyto sešity hravou formou motivují děti k zvládání jednotlivých úkolů a obsahují praktickou nápovědu a doporučení pro rodiče včetně rozšiřujících aktivit.
A proč KuliFerda?
Jméno Kuliferda použil Karel Čapek v jednom ze svých sloupků Ze života slov a podle nás se krásně hodí jako synonymum dětské zvídavosti a šikovnosti. A edice KuliFerda a jeho svět bude zahrnovat nejen sešity, ale i další aktivity pro zvídavé a šikovné děti od 3 do 10 let.
O jaké novinky jste rozšířili na jaře 2014 vaše portfolio a co ještě máte v plánu do budoucna?
V roce 2013 vyšly tři ediční řady pracovních sešitů pro domácí přípravu dětí od 4 let až po přípravu k samotnému nástupu dětí do 1. třídy. Tyto sešity pro předškoláky jsme letos doplnili o další, z nichž bych chtěla vypíchnout sadu 3 sešitů určených speciálně pro ověřování školních předpokladů dítěte. Díky nim si rodiče mohou sami prakticky „otestovat“ a velmi jednoduše zhodnotit, jak je jejich dítě připraveno na vstup do 1. třídy v celé škále všech potřebných dovedností a předpokladů. Na jaro 2014 jsme se zkušenými učiteli a učitelkami s dlouholetou praxí připravili také nové řady sešitů určené všem prvňákům a školákům ve 2. a 3. třídách. Jsou tematicky zaměřené k procvičování českého jazyka, matematiky a prvouky. Děti si díky nim mohou procvičovat jednotlivé jevy a pravidla, ale především rozvíjet svoji schopnost porozumět textu a přemýšlet o něm v souvislostech s reálným považujeme z hlediska výchovy a vzdělávání za jednu z klíčových. Vhodné načasování a odpovídající připravenost a zralost dítěte pro nástup do školy může přinášet dlouhodobá pozitiva životem. Jsou zaměřeny především na logické uvažování, kladení otázek a hledání odpovědí – to jsou prvky, které výrazně odlišují tyto sešity od ostatních na trhu. Všechny aktivity vhodně navazují na školní vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí a praktických dovedností jako je komunikace, porozumění a logické uvažování, hledání souvislostí, sebehodnocení, apod.
Pracovní sešity nabízejí optimální objem aktivit a díky dosažitelnosti úspěšného zvládnutí úkolů podporují pozitivní motivaci dítěte. Každý pracovní sešit je sestaven tak, aby s ním dítě mohlo pracovat samostatně – rodič by měl motivovat, být oporou, povzbuzovat! V této koncepci chceme pokračovat i dále a již nyní připravujeme atraktivní a praktické publikace také pro starší děti.
Nabízíte také pracovní sešity pro děti s poruchami učení. Na jaké konkrétní poruchy jsou sešity zaměřeny?
Problematika specifických poruch učení, ale také poruch chování, je v poslední době čím dál naléhavější. Dětí s různými poruchami bohužel přibývá a stále více rodičů se snaží svým dětem pomoci také aktivní prací s nimi doma. A právě pro tyto rodiče, ale i pro učitele nebo specialisty v poradnách, jsme připravili sadu sešitů pro reedukaci specifických poruch učení, které jsou zaměřeny na zrakové a sluchové vnímání, správný nácvik čtení a psaní a na orientaci i pozornost. Pro tento rok jsme připravili také řady pracovních sešitů pro předškoláky a školáky s ADHD. Jedinečnost těchto materiálů spočívá v propojení srozumitelné a praktické metodiky pro rodiče a pracovních listů s aktivitami pro vlastní práci dítěte. Sešity obsahují popis konkrétních situací ze života dětí s ADHD a návrhy jejich řešení. Tato praktická pomůcka poskytuje rodičům ověřená řešení důležitých situací v životě jejich dítěte.
Přibývá prvňáků, kteří nezvládnou nástup do školy a vrací se do školky. Jak si tento trend vysvětlujete?
Problematiku školní zralosti považujeme z hlediska výchovy a vzdělávání za jednu z klíčových. Vhodné načasování a odpovídající připravenost a zralost dítěte pro nástup do školy může přinášet dlouhodobá pozitiva v průběhu celé školní docházky, z čehož vyplývá i vliv této skutečnosti na celou studijní dráhu jedince. Mnoho dětí má ale před vstupem do školy se zvládáním základních dovedností, vědomostí a schopností zahrnovaných do pojmu školní zralosti stále větší problémy. Výraznou roli v tom dle našeho názoru rovněž hraje nedostatečné aktivní zapojení rodičů do jejich přípravy. Některé z rodičů od systematické přípravy však často odradí to, že neví, jak správně postupovat. Myslíme si, že se nám ve spolupráci s učiteli a dalšími odborníky tento problém daří pomáhat řešit nejen nabídkou praktických pomůcek, ale i vývojem a ověřováním nových metod a forem práce.
Jaké jsou další aktivity nakladatelství kromě vydávání publikací?
Jako pedagogické nakladatelství rozvíjíme vzdělávací programy pro učitele mateřských a základních škol. Daří se nám připravovat a realizovat opravdu inspirativní a praktické semináře, které vedou zkušení autoři a lektoři z praxe. Specializujeme se již řadu let na soustavnou a komplexní metodickou podporu předškolního vzdělávání. Zkušenosti našich autorů, editorů a odborných konzultantů ve spojení s praktickými zkušenostmi učitelek a učitelů z mateřských i základních škol jsme se nyní rozhodli soustředit do Programu na podporu rozvoje školní zralosti, který má za cíl pomoci pedagogům a také rodičům připravit děti co nejlépe na vstup do 1. třídy.
Jedním z vrcholů tohoto školního roku je pak odborná konference ŠKOLNÍ ZRALOST 2014, kterou jsme uspořádali pod záštitou MŠMT na konci dubna v Praze. Na konferenci se sešlo bezmála dvě stě aktivních učitelů a předních odborníků, kteří diskutovali a hledali odpovědi právě na problémy školní zralosti a školní připravenosti.
Text: Kateřina Žídková
Správa cookies
Webové stránky používají k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookie. Využíváním našich služeb souhlasíte s používáním cookies.