V knize Proč islám nesmí do Česka autorka vysvětluje, jak dospěla ke svým postojům a s neselhávající logikou i vtipem popisuje, jak se z "multikulti" právničky, známé zejména díky aktivitám na obranu romské minority, stala radikální odpůrkyně imigrace muslimů. A proč považuje muslimskou ideologii za největší nebezpečí pro evropskou civilizaci. Kniha je neobvyklá, "jiná", výjimečná, jako ostatně sama autorka - JUDr. Klára Samková. Advokátka Klára Samková nedávno zaujala vystoupením, při němž na půdě Poslanecké sněmovny kritizovala islám tak ostře, že přiměla tureckého velvyslance k demonstrativnímu odchodu ze sálu.
Právnička Klára Samková, obhájkyně lidských práv a občanská aktivistka, v letech 1990 -1992 poslankyně Sněmovny národů Federálního shromáždění. Neúspěšně se pokusila kandidovat na prezidentku České republiky v roce 2013. Ve volbách do europarlamentu 2014 měla být na 1. místě kandidátky Úsvitu přímé demokracie, kvůli podezření, že pomohla oklamat Českou spořitelnu, však musela odstoupit.
Jak kniha vlastně vznikala a jak probíhaly redakční úpravy?
Já začnu tím, že vynadám zástupci nakladatelství a sdělím vám, že je to násilník a prudič, protože kdyby ho nebylo, tak by ta kniha ani nevznikla. My se s Lubošem Koláčkem známe mnoho let a on za mnou přišel po mém květnovém projevu, kdy jsem islám přirovnala k nacismu a komunismu. Tehdy mě oslovil s tím, že by bylo dobré o tom napsat knihu, případně napsat alespoň rozhovory a já jsem na to kývla. V první fázi nebyl text, který jsem dostala do ruky, takový, jaký bych si představovala. Tak jsem začala opravovat a psát. Výsledek byl ten, že na konci srpna jsem text odevzdala. Jestli to k něčemu bude, to já nevím.
Jak se díváte na rozdělení islámu? Rozlišujeme extrémisty nebo bereme islám jako celek? Je to problém při kritice islámu?
Mému ozbrojenému oku tento rozdíl uniká, protože jsem nezaregistrovala, že by se funkčním způsobem zvedl v nějaké muslimské komunitě odpor a odsoudili by to, co se v Evropě děje.
Když srovnáme křesťanství s islámem z hlediska vývoje, tak i křesťanství si prošlo svým krvavým vývojem.
Je podle vás možné, aby i islám také prošel tímto dospěním a odloží násilí?
Ne. Samozřejmě, že i křesťanství má za sebou řadu velmi nehezkých věcí. I v těch nejkrutějších dobách křesťanství existovali lidé, kteří otevřeně říkali, že se něco děje špatně. Nic takového v islámu nebylo, není a nebude. Celé křesťanství je vedeno slovy: „Moje království není z tohoto světa.“ Islámu nejde o království na nebesích, ale o království moci tady.
Jak se díváte na francouzský pokus o zákaz burkin? Řeší to jádro problému nebo jde jen o jakýsi bezzubý pokus?
Musíme se zeptat, proč ta děvčata ty burkiny nosí. Nosí je jako výraz své víry a mění to okolí a ráz společnosti, která má svůj určitý charakter. Tento charakter se tedy významným způsobem mění a je likvidován.
Jsou obyvatelé ČR opravdu xenofobní?
Těžká otázka. Strach z cizího a strach z neznámého jsou přirozené lidské pudy, díky nimž se lidstvo zachovalo a přežilo. Každý z nás chce pouze jedno, aby ho nikdo jiný nenutil k tomu, aby byl jiný. Jsem přesvědčena o tom, že jsou na tom naši obyvatelé úplně stejně, jako každý jiný národ.
Co by dělali muslimové v ČR, kteří k nám imigrovali, kdyby v Evropě vznikl válečný konflikt?
Jsem přesvědčená, že je úplně zbytečné se jich ptát. Muslimové mají dovoleno lhát bezvěrcům, je to úplně něco jiného, než jak to máme nastaveno u nás.
Připadá mi, že to vláda ČR hraje v této problematice na obě strany. Jak tento problém vnímáte vy?
Nepamatuji si, že by strany měly nějaký program a pak se ho striktně drželo. Vláda dle mého názoru nemá v některých otázkách ani mandát, aby řešila takto závažnou problematiku. Obávám se, že zájmy občanů ČR jsou pro vládnoucí garnituru marginální.
Besedu moderovala: Sandra Procházková