Lukáš Musil je publicistou, pro nějž je letecká doprava nejen koníčkem, ale i povoláním. Zabývá se odbavením leteckého nákladu tzv. carga. Vystřídal různé pozice ve společnostech Menzies Aviation a Air France-KLM Cargo, dnes pracuje pro společnost R-BAG. Od roku 1999 provozuje internetové stránky zabývající se dopravními letadly.
Letecké katastrofy a jejich vyšetřování
Létání dopravními letadly je dnes běžnou záležitostí. Pro někoho je to rutina, pro jiného událost. Ale ruku na srdce – každého z nás během bezpečnostní instruktáže před startem někdy napadlo, co by se stalo, kdyby se letadlo zřítilo. Tento strach je naprosto přirozený a patří k lidské podstatě. A nic na tom nemění skutečnost, že létání je vůbec nejbezpečnějším druhem dopravy.
Kniha je již druhým literárním počinem Lukáše Musila. Debutoval v roce 2016 titulem Encyklopedie dopravních letadel, mapující historii dopravního letectví od konce druhé světové války po současnost. Tentokrát se autor zaměřil na havárie, které k rozvoji letecké dopravy bohužel neodmyslitelně patří. Příčinou letecké havárie může být počasí, konstrukční vada, chyba posádky nebo pozemního personálu, případně špatná údržba. Nejčastěji se však jedná o kombinaci více faktorů. Podívejme se nyní na příběhy letadel, která z různých důvodů nedoletěla v pořádku do cíle. Dozvíme se o nehodě legendárního stroje Concorde, o srážce dvou Boeingů 747 na Kanárských ostrovech, o sestřelu korejského Jumbo Jetu sovětskou stíhačkou, o tragické nehodě hráčů hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl a mnoha dalších.
Občas jsem rozpačitý nad chováním pilotů s ohledem k použití autopilota. Jaký názor na to máte vy?
Těžko říct, já pilot nejsem.
Kolikrát jste v životě letěl a jaký máte z létání dojem?
Přesně to nevím, ale tuším, že asi tak 200x. Létám rád a hodně. Patří to k mé práci.
V televizi běží pořad o Aljašce a bylo tam zmíněno, že tam spadne až jedno letadlo denně. Měla by mít i ta malá letadlo zabudovanou černou skříňku?
Ten pořad jsem neviděl, ale za havárii letadla se považuje to, když má letadlo více než 14 míst pro cestující a posádku. Nemyslím si, že by letadla na Aljašce měla do budoucna zabudovanou černou skříňku.
Před časem jsem na internetu viděl článek o tom, jak vynalézají létající auta. Lidé jezdí špatně i po silnicích, natož je pustit do vzduchu. Jak se na to díváte vy?
Létající auta jedině bez zásahu posádky. Souhlasím s vámi, že to asi není dobrý nápad, aby se k tomu lidé běžně dostávali.
Kolik času je stanoveno k tomu, aby letadlo po přistání mohlo opět znova letět? Nejsou ty časy krátké k tomu, aby byla provedena řádná kontrola?
To závisí na pravidlech leteckých společností, které mají ty časy dané. Určitě znáte nízkonákladovou společnost RyanAir, která má tento čas stanovený v Praze na 25 minut. To stačí tak naložit a vyložit zavazadla, takže nějaká podrobná technická kontrola se nestihne udělat. Emirates na to mají 3 hodiny.
Není ta délka rozestupů prohlídek letadel nějak ošetřena zákonem?
Je to ve stanovách výrobce letadla. Je to jako návod k používání, který také není zákonem ošetřen.
Jaká je v současné době nejbezpečnější aerolinka na světě?
Z hlavy vám to neřeknu, ale dlouhodobě to býval Qantas.
Mají ty nejbezpečnější aerolinky v podstatě jen štěstí nebo mají opravdu nějaký výjimečný systém?
Určitě má i štěstí. Před několika lety došlo k výbuchu motoru Airbusu A380 ze letu a stroj se štěstím přistál. Ale i bezpečnostní standardy mají vysoké.
Besedu moderovala: Sandra Procházková