Recenze: Červená královna

Jon, který vážně není tlustý, byl dobrým poldou. Když strkal drogy do auta drogového dealera, myslel to dobře. Jenomže potom se to nějak zvrtlo. Aby nezklamal stárnoucí maminku a neskončil v base, přijme podivnou nabídku záhadného týpka. Stačí najít Antonii a přesvědčit ji ke spolupráci. Brnkačka, no ne?

Juan Gómez-Jurado (1977) je španělský novinář a autor několika bestsellerů přeložených do více než čtyřiceti jazyků. Do světa literatury vstoupil detektivním románem Vykonavatel, který u nás vyšel v roce 2013 v nakladatelství Domino. Kromě detektivek má na svém kontě několik dětských knih a historicky laděných thrillerů, jedním z nich je Pacient, který u nás před rokem vydalo nakladatelství Vendeta. Thriller Červená královna je prvním díle trilogie o Antonii Scottové a vše nasvědčuje tomu, že z knihy bude mezinárodní trhák.

U nás kniha vychází v nakladatelství Vendeta a nijak mě nepřekvapuje, že na ni pějí chválu žánroví spisovatelé, literární vědci, ale především široká čtenářská obec. Všechno nasvědčuje tomu, že se stane světovým trhákem, a nutno podotknout, že po zásluze. Červená královna u nás nyní vychází v nakladatelství Vendeta a bylo by chybou minout ji bez povšimnutí. Recenzenti knihu nazývají španělskou odpovědí na už kultovní román Muži, kteří nenávidí ženy. Má to být lichotka, to samozřejmě ano, a zároveň vodítko k tomu, co od knihy čekat a kam ji zařadit. Jenomže víte co? Pro mě je Červená královna mnohem lepší než cokoliv, co jsem od seveřanů četla. Důvod?

Severské thrillery jsou temné, ponuré a občas si příliš rochní v nechutnostech. Jejich hrdinové jsou více či méně pošahaní, a pokud je okolí označí za podivíny, můžou to brát jako lichotku. Jsou závislí na všem možném, jejich rozháranost ve mně vyvolává deprese a už mě nejspíš ani nebaví číst o tom, s kým vlezli do postele. Seveřané milují zdlouhavé popisy a z jejich vyprávění na mě padá tíseň. Připadám si jako pod dekou, kde se ne a ne nadechnout. Červená královna obsahuje osvědčené motivy, ale to vše je napsané s lehkostí a černým humorem. Jsou tu komplikované zápletky, oba hrdinové jsou poněkud zvláštní, ale autor i postavy dokážou všechno shodit a zasmát se sami sobě.

Kapitoly připomínají filmové scény a nikdo se nijak nevykecává. Střih – střih – a hotovo. Jon si totálně pokazil kariéru dobrým skutkem, ale když sedí ve vazbě a přemítá o tom, co bude ve vězení, kde na něj čekají staří známí, které poslal za mříže, myslí především na stárnoucí maminku. Ani ne tak na to, jak bude trpět, spíše ho trápí, že přijde o její lahůdky, které mu vyvařuje a které mu určitě nebude vozit přes celou zem. Když Jona navštíví záhadný muž přezdívaný Mentor a nabídne mu poslední šanci, Jon už nemá co ztratit. Úkol zní jednoduše. Navštívit Antonii a požádat ji o spolupráci. Právě Antonie je ona Červená královna. Nefalšovaný génius s rozháranou duší, temnou minulostí a závislostí na drogách. Naštěstí to není výkonný stroj, ale úžasná ženská z masa a kostí. Okamžitě se do ní zamilujete a je otázkou, kdo z těch dvou vám přiroste k srdci víc.

Homosexuální smolař, který vážně není tlustý, anebo žena, která se rozhodla skrývat své schopnosti, aby měla od všech klid? Červená královna je plnokrevná detektivka se vším, co má mít. Záhady jsou neřešitelné, během čtení vám bude běhat mráz po zádech a dovolím si tipnout, že nevyřešíte ani ň. Oba hrdinové řeší své soukromé problémy a je možné, že oni sami jsou součástí něčeho velkého. Autor je bravurní vypravěč. Kašle na to, jak píší jiní, jde si svou vlastní cestou, a to je to nejlepší, co mohl udělat. Případ je uzavřený, ale i tak se už nemůžu dočkat, až vyjde druhý a třetí díl. Červená královna je totiž hodně návyková.