Doporučujeme čtenářům knih Kde zpívají raci a Buď jako řeka: novinka SBĚRAČI BORŮVEK

Recenze: Země vdov

Kdysi v Dánsku. Rybář Anders přežil v roce 1893 díky věšteckým schopnostem své ženy přírodní katastrofu. Současnost. V malém domku na pobřeží je nalezená mrtvá stařena se záhadným amuletem v ruce. Ve stejné chvíli dojde k vraždě americké soudkyně. Vyšetřovatelé mají před sebou řadu záhad a většina z nich souvisí s katolickou církví.

Jeanette Varberg (1978) je dánská archeoložka a spisovatelka. Zabývá se historickými výzkumy a své poznatky a zážitky zpracovává v publikacích různých žánrů. Román Země vdov je její debut v oblasti beletrie. Ve své domovině vyšel v roce 2022, u nás jej nyní vydává nakladatelství Vendeta. Za své odborné publikace a populárně naučné knihy získala řadu prestižních ocenění a tyto knihy se zabývají aktuálními tématy podobně jako Země vdov. Autorka během koronaviru napsala odbornou práci o epidemiích v historii lidstva, a když bojovala s rakovinou, napsala knihu o léčbě onkologických onemocnění.

Nechci prozradit nic z pointy románu, a tak jen řeknu, že Země vdov nadchne feministky a všechny čtenářky, které mají rády příběhy se silnými hrdinkami. Ženy tady hrají prim a jejich ženství je součástí pointy. To, co zprvu připomíná tuctovou detektivku, se změní v konspirační román ve stylu Dana Browna. Ano, máme tady nález staré ženy, která na první pohled spáchala sebevraždu, a vraždu americké soudkyně, ale brzy je jasné, že tenhle příběh není jen o tom, jak tým policistů vyšetřuje několik zločinů. Země vdov se odehrává v různých časech a na rozličných místech a o vyšetřování vražd až tak moc nejde.

Významná dějová linie se odehrává na dánském pobřeží na konci devatenáctého století. Zde žila poměrně emancipovaná Marie, která se nedokázala smířit s pokryteckou morálkou zdejšího pastora. Protože oplývala věšteckými schopnostmi, církev ji zavrhla. Marie přemluví manžela, aby společně s malými syny odcestovali do Ameriky. Čtenář už tuší, že to, co se odehrálo v minulosti, nějakým způsobem ovlivní současnost, ale nikdy by vás nenapadlo, jak moc. Případu v Dánsku se ujímá policejní oddělení, které si na pomoc přizve svéráznou archeoložku.

To, že autorka přisoudila jedné z hlavních postav své povolání, byl skvělý tah. Postavám věříte každé slovo a ani se nenadějete a přirostou vám k srdci. Jeanette Varberg využívá reportážní styl vyprávění, který se hodí pro beletrii i pro populárně naučné knihy. Díky barvitým popisům vám celý příběh poběží před očima jako film. Autorka je bravurní vypravěčka s citem pro detail. Hrdinové zavítají do různých zemí i kultur. Ať už exotických, anebo do Vatikánu, kde je sídlo papeže. Několikrát tu padne zmínka o Danu Brownovi a jeho dobrodružném románu „Šifra mistra Leonarda“. Hrdinové se zabývají jeho konspirační teorií a vězte, že autorka se odvážila jít ještě o kousek dál. Možná vás bude šokovat, ale o to jde.

Země vdov je geniálním spojením dojemného příběhu plného člověčiny a populárně naučné knížky na téma historie náboženství. Že to nejde? Opak je pravdou. Recenzenti hovoří o Zemi vdov jako o mistrovském dílu a já nechci raději hádat, jak dlouho na ní autorka pracovala. Musela shromáždit spoustu informací z různých oborů a potom přivést na scénu řadu postav a postaviček. Země vdov je originální příběh, který je tak čtivý, že knihu nebudete chtít odložit. Ale bacha, je to totiž pořádný tlouštík. Pokud znáte knihy Dana Browna, můžete porovnávat, kdo z nich je lepší vypravěč. A možná vás překvapí, k jakému závěru dospějete. Jeanette Varberg si nasadila laťku proklatě vysoko a jsem zvědavá, s čím přijde příště.